Annons:

Annons:

Fyra tycker till – februari

Fyra branschpersonligheter får svara på aktuella frågor i resebranschen.

1. Har hotellsajterna för stor makt över hotellen?

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Nja, makten ligger hos kunden, inte hos leverantören eller distributören. Det är solklart att det pågår en maktkamp mellan parterna. Hur mycket får det kosta att distribuera produkterna? Kloka leverantörer har insett att det mest kostnadseffektiva och bästa sättet att distribuera sina produkter är via resebyråer.

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Alla har ett behov av att ha en bred distribution av sina produkter till en relevant prislapp. Huvudfrågan är ju hur mycket distributionen får kosta. Hotellen verkar ha nått den gränsen i Norge, trots att hotellsajterna har sin makt i form av kommunikationen mot kund. Huruvida den makten är för stor är svårt att säga, men det ger hotellen en anledning att se över sin distributionsstrategi.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– Det är möjligt att de har men hotellen är i dag beroende av hotellsajterna. För kedjor med stora marknadsbudgetar är de inte lika viktiga men hotellsajterna har gjort det lätt för alla att söka och boka hotell. För individuella hotell ger sajterna kunder där man i stället skulle riskera att stå med tomma rum.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Någon form av störning verkar i alla fall finnas i affärsrelationen. I vår bransch har historiskt sett ”störningar” i värdekedjan inträffat när en part känt sig utnyttjad. En fungerande relation kräver dialog, öppet sinne, förståelse för varandras argument samt långsiktighet.

2. Vem är den bästa kvinnliga chefen du haft/känner till?
Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Katarina Sjögren-Petrini, vd på Ticket. Hon är en förebild för både män och kvinnor och har en fantastisk förmåga att styra på detaljnivå samtidigt som hon lämnar stort utrymme till eget ansvar. Att hantera personal på så många enheter i flera länder, entusiasmera och framgångsrikt driva dessa är ett konststycke i sig.

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Det finns många kvinnliga chefer och förebilder som jag har haft förmånen att jobba med både inom SAS och hos samarbetspartners i branschen. Historiskt har det varit relativt få kvinnor på högre positioner inom reseföretagen, men glädjande nog är detta på väg att ändras. Jag tror på mångfald, och ledningsgrupper med bred sammansättning presterar klart bättre.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– Katarina Sjögren-Petrini på Ticket får den titeln av mig. Katarina har på ett enastående sätt lyft Ticket med sitt engagerande ledarskap. Hon är en god lyssnare, är handlingskraftig, snabb och bra på att motivera andra. Dessutom har hon ett vinnande sätt och en härlig humor.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– För mig handlar ledarskap inte om kön. Det finns både manliga och kvinnliga förebilder med rätt egenskaper, där ledarskapet är i fokus, inte kön. Som svar ger jag dock Marianne Nivert. Hon var enkel, lyssnande, tydlig och kunnig. Långt från den bild jag fick från medierna.

3. Vilka blir vinnare respektive förlorare nästa år i resebranschen?
Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Vinnare blir de med sunda finanser och en frisk organisation som klarar av att hantera det tryck som marknaden kommer att sätta på alla nästa år. De med en personalstyrka som orkar hantera kriser, har hög tillgänglighet och samtidigt levererar service i världsklass till kunderna. De blir vinnare, övriga får det tufft!

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Eftersom en av trenderna vår bransch är fortsatt digitalisering kan de som har kundanpassade digitala plattformar fortsatt ta andelar och gå ut som vinnare. De som kan få det tuffare framöver är aktörer som inte tydligt har hittat sin nisch.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– Förlorarna tror jag är flygbolag och kryssningsrederier. De kommer fortsatt att vara starkt konkurrensutsatta och måste därför hålla priserna nere, men konsumenten kommer att bli vinnare tack vare det. Vinnare i branschen hoppas och tror jag att nischarrangörerna blir.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
  – De resebyråer som i sin affärsidé fokuserar på online, riktar sig mot privatkunder och har volym blir vinnare. Förlorarna blir tyvärr de mindre, icke nischade byråerna samt de byråer som erbjuder onlinealternativet för att de ”måste”. En önskan för 2013 vore att även flyget tillhörde vinnarna och tjänade pengar.

Välkommen att kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av redaktionen. Kommentarer som kan anses vara olagliga, avviker från ämnet eller inte håller en god ton kommer att avpubliceras.

Account Representative – Sweden
Sista ansökningsdag:
20 December, 2017
Project Manager, CWT Meeting & Events
Sista ansökningsdag:
19 December, 2017
GRAND HÔTEL SÖKER GROUP- & EVENT SALES MANAGER
Sista ansökningsdag:
12 January, 2018
Independent Hotel Group söker In-house sales manager
Sista ansökningsdag:
25 December, 2017
Apollo söker web editor
Sista ansökningsdag:
21 December, 2017
På nytt jobb