Annons:

KO ska kunna stämma flygbolag efter årsskiftet

Inom EU leder färre än vart tredje klagomål på flygbolag till att konsumenten får rätt, enligt en rapport över klagomål i 27 EU-länder inom Konsument Europas nätverk. Efter årsskiftet ska nu Konsumentombudsmannen, KO, kunna stämma flygbolag som ger bristfällig information, enligt en ny proposition.

En orsak är att flygbolag sällan vill följa reglerna i EU-förordningen från 2005. Den säger att passagerarna ska informeras om sina rättigheter till exempel vid överbokning.
I dag kan KO stämma bolag inför Marknadsdomstolen för avtal som strider mot förordningen. Enligt en ny proposition ska KO efter årsskiftet kunna stämma bolag som inte ger tillräcklig information, enligt Konsumentverket.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024