Annons:

Charmoffensiv i London inför OS 2012

Turisterna sviker London. Men inför OS 2012 hoppas Visit London vända den negativa trenden. Nu rullar staden ut den mest påkostade kampanjen någonsin för att locka tillbaka turisterna. Framför allt riktas charmoffensiven mot Kina.

Regnet öser ner över London och det är enkelt att se vilka som är turister och inte. Londonborna går lugnt och torrt under sina paraplyer medan turisterna springer hukade med genomblöta tidningar som skydd över huvudet. Sommarsäsongen har precis övergått i den långa gråa hösten som, lite överdrivet, sträcker sig ända till nästa sommar. Det är svårt att hävda att det är det charmerande vädret som gjort London till världens mest populära turistdestination för internationella resenärer, med över 25 miljoner besökare per år. Ändå vallfärdar i snitt 70 000 människor varje dag till London för att ta del av denna metropolitiska härdsmälta av historiska monument, livliga marknader, restauranger, shopping, musikaler och nattklubbar.
Men nu tycks turisterna ha fått nog av regn och rusk. I kreditkrisens spår har turismen till den brittiska huvudstaden backat kraftigt. Under fjolåret minskade antalet inresta turister från andra länder med 1,6 procent, varav fallet var hela 7 procent under andra halvåret.
Nu tvingas turistorganisationen Visit London att skruva ner sina prognoser. I en ny kvartalsrapport fastslår organisationen att en ”avsevärd risk att nedgången blir ännu värre än förutspått”. I år väntas antalet turister minska med hela 2,7 procent och 1,2 procent under 2009. Hotellen ser ett tydligt försämrat bokningsläge.
– Det är klart att vi är oroliga, säger Rania Wannous, kommunikationschef vid Visit London. Nedgången beror på makroekonomiska faktorer som vi inte kan göra mycket åt. Turismen är en oerhört viktig inkomstkälla för staden och 250 000 personer är heltidsanställda inom branschen.
Turismen genererar nästan 200 miljarder kronor till London varje år. Även om intäkterna från turisterna väntas stiga både i år och nästa år så är ökningen lägre än landets inflation. Med andra ord backar även intäkterna i reella termer.
Visit Londons Rania Wannous menar att nedgången är ett problem som slår mot de flesta storstäder. Men London tappar kraftigt marknadsandelar av den totala internationella turismen, vilket tyder på att London tar mer stryk än andra destinationer. För två år sedan hade London 1,85 procent av världsmarknaden. Nästa år väntas det ha backat till 1,5 procent.
Staden har också en sämre tillväxt än många destinationer i Asien och Mellanöstern, samt växande städer som Barcelona och Prag.
Störst är tillbakagången från Londons viktigaste turistmarknad – amerikaner. Den svaga dollarn har gjort det dyrt för amerikanare att resa till Europa samtidigt som många hushåll upplever svårare tider på grund av kreditkrisen. Affärsresandet över Atlanten har också påverkats i den ekonomiska nedgångens spår. Under första kvartalet 2007 ökade antalet amerikaner med 14 procent. Men sedan dess har det varit stuprätt ner och under första kvartalet i år var nedgången över 10 procent. I år väntas antalet amerikanska turisterna minska i antal med 4,5 procent och spendera 3-4 procent mindre än under fjolåret. 
Från Europa är turismen relativt stabil medan den växer från tillväxtländer som Indien, Kina och Ryssland. Även landets invånare utanför London sviker sin huvudstad. Sedan år 2000 har antalet britter som övernattar i stan rasat med över en tredjedel, framför allt beroende på att lågprisflyget gjort det möjligt att besöka storstäder runt om i Europa. Prognoserna visar på fortsatt kraftigt fall. Men britterna, och kanske Londonborna i synnerhet, har aldrig varit bra på att medge nederlag. Vid Visit London är målet tydligt inställt: staden ska behålla sin ledande ställning som världens mest populära turistdestination.
Det stora dragplåstret är naturligtvis OS 2012 där London står värd. De olympiska spelen väntas generera extra intäkter från turism på 26 miljarder kronor för London och 35 miljarder kronor för hela Storbritannien. Men framför allt är det en möjlighet att rikta hela världens ögon mot huvudstaden och locka besökare, affärer och investeringar under en lång tid framåt.  Även en ”kulturell olympiad” ska hållas i London för att visa upp stadens dynamiska kulturscen och därmed attrahera andra grupper än de sportintresserade. Spektaklet är redan i gång, fyra år före själva klimax.
Under överlämnandet av de olympiska spelen i Peking i augusti rullade Visit London ut sin mest påkostade reklamkampanj någonsin, kallad ”See the world, Visit London”. En 50 sekunders reklamfilm och annonser föreställer jordklotet med floden Themsen rinnandes över det, som om London täckte hela jordens yta och alla dess kulturer. Kampanjen och organisationens nya varumärkesplattform bygger på huvudstadens starkaste särdrag – dess namn.
– London är ett av världens starkaste varumärken. Våra studier visar att Londons namn säger allt – från det dåtida till nutida, konst, kultur och mångfald, säger Martine Ainsworth-Wells, marknadschef vid Visit London.
Vanligtvis uppgår organisationens årliga budget för att marknadsföra staden till 120 miljoner kronor. Kampanjen har kostat nästan 50 miljoner kronor.
– Detta är den största kampanjen någonsin av Visit London, kommenterar stadens borgmästare Boris Johnson.
Kampanjen rullas nu ut på Londons primära marknader runt om i Europa, Nord- och Sydamerika, Australien och flera tillväxtländer.
Men störst fokus läggs på Kina. Eftersom Peking och London byggt en särskild relation i och med överlämnandet av de olympiska spelen hoppas nu Visit London på stort genomslag bland kineserna. Turismen från Kina väntas öka med hela 300 procent fram till 2012.
– Kineserna har nyligt bevittnat hur roligt de olympiska spelen kan vara på hemmaplan. Om fyra år kan de återuppleva denna unika upplevelse i London, säger borgmästare Johnson.
Under fjolåret ökade antalet kinesiska besökare till London med 28 procent till 82 000 stycken. Under 2012 väntas hela 350 000 kineser besöka London.
– Kina antas ha 100 miljoner utresande turister vid 2020 och Visit London ska se till att vår huvudstad är den mest populära destinationen för dessa resenärer, kommenterar James Bidwell, avgående vd för Visit London.
JOHAN NYLANDER

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024