Annons:

Bonnier köper in sig i Reseguiden

Bonnier utmanar Schibsted på resor genom att köpa in sig i Destinations främsta konkurrent Reseguiden.

Mediabolagen slår sina lovar runt jämförelsesajterna för resor. Schibsted storsatsar i Sverige för att Destination.se ska följa i norska Finns framgångsrika spår. Nu går Bonnier in som minoritetsägare i Reseguiden.se.
– Bonnier ser det som en investering och det möjliggör för oss att expandera snabbare, både i Sverige och andra länder. Marknaden är mogen för det nu, säger Reseguidens vd Michael Blaxland i det senaste numret av Travel News.
 
Ingen av resejämförelsesajterna i Sverige har dock nått den dominerande position som Destinations moderbolag Finn gjort i Norge. En strategisk satsning av Schibsted i början på 2000-talet ledde till att all eftertextannonsering flyttades från mediekoncernens norska tidningar till nätet och är i dag en kassako. Ska du köpa hus, bil, båt, resor? Då börjar norrmännen letandet på Finn.no, som förra året genererade intäkter åt sina partner för hisnande 521 miljarder norska kronor.
 
Resor bröts ut som ett eget bolag och egen portal, Finn Reise, för 2,5 år sedan. 2009 genererades resebokningar för 1,7 miljarder norska kronor.
– Vi har kunnat bygga på Finns dominerande ställning som marknadsplats och utnyttjar synergier i marknadsföring med vårt moderbolag, säger Finn Reises försäljningsdirektör Terje Berge till Travel News.
 
Han bekräftar trenden att jämförelsesajterna gynnas av lågkonjunkturen.
– Folk letar billigare resor och vill ha total översikt över alla erbjudanden. Det gäller privatresenärer, men även allt fler affärsresenärer. Vår trafik har ökat 40 procent månad för månad jämfört med samma månad förra året och samma sak gäller omsättningen. Antalet bokningar har alltså ökat kraftigt, men genomsnittspriset har gått ned.
 
Det norska framgångsreceptet kan dock inte kopieras rakt av till Sverige, även om Destination har stor draghjälp av Aftonbladet. 45 procent av trafiken kommer från aftonbladet.se.
– I Sverige kan vi inte bygga på Finns starka varumärke. Men trots detta är faktiskt Destination större än Finn Reise var efter arton månader efter lanseringen, säger Terje Berge.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024