Annons:

SJ dubblar kvartalsresultat

Aldrig förr har vädret och naturens krafter gett så tydliga avtryck i SJ:s resultat som första halvåret i år. Eyjafjallajökuls utbrott fick resenärerna att strömma till tågen i stället för flyget och gav SJ 66 miljoner kronor i extra intäkter. Detta var dock en liten tröst med tanke på att vinterkaoset kostade 270 miljoner kronor, vilket fick halvårsresultatet att falla till 161 miljoner kronor (185).

Andra kvartalet gick allt i stället SJ:s väg. Resultatet fördubblades till 250 miljoner kronor samtidigt som intäkterna steg med 5 procent jämfört med i fjol tack vare ett ökat resande och askmolnskrisen.
– Årets andra kvartal har varit bra både sett till resandet och till det ekonomiska resultatet. Försäljningen fram till halvårsskiftet ligger på ungefär samma nivå som i fjol trots att stora delar av fordonsflottan varit avställd för reparation av vinterskador till början av maj, säger vd Jan Forsberg.
Under andra kvartalet minskade SJ kostnaderna med 60 miljoner kronor, som en del av det kostnadseffektiviseringsprogram som startade 2009. Hittills har tågbolaget sparat 415 miljoner kronor av de planerade 650 miljonerna.
För att stå bättre rustade inför nästa vinter genomför SJ nu ett åtgärdsprogram med ett 80-tal punkter. Trafikledningen har organiserats om och tågen har konstruerats om med bland annat nya noskoner, hjul och strömavtagare för att bättre stå emot snö och is.
– Vi förstärker vår trafikledning med en särskild kundgrupp, vi förbättrar trafik- och kundinformationen och vår frontlinjepersonal får utökade mandat att agera i störda lägen, säger Jan Forsberg.
Han menar att SJ redan under askmolnskrisen kunde dra nytta av lärdomarna från vinterkaoset.
– Omplaneringstekniken gjorde att vi fick ut extra fordonsresurser och kunde öka platskapaciteten på sträckan exempelvis Stockholm–Malmö med 30 procent. Också under pilotstrejkerna kunde SJ ta fram tusentals extra platser för att alla som drabbats av inställda flyg skulle kunna ta tåget i stället.

 

KARIN STARKMAN AHLSTEDT

 

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024