Annons:

Luckor i nya betaltjänstlagen

Konsumentverket kan inte stoppa Ryanairs och Norwegians kortavgifter, trots över 30 klagomål.

Konsumentverket och Finansinspektionen vill att regeringen ska täppa till luckor i den nya betaltjänstlagen, som förbjuder resebolag att ta ut kortavgifter vid köp av resor. Men flygbolagen Ryanair och Norwegian behöver inte oroa sig, trots att Konsumentverket tagit emot mer än 30 klagomål för att de fortsätter att ta ut kortavgifter av sina svenska resenärer. Denna snedvridna konkurrens som uppstått eftersom flygbolag har sin bas i annat land, och där försäljningen sker enligt det landets regler, går inte att komma åt genom några lagändringar i betaltjänstlagen.
 
– Gällande specifika konkurrensfrågor är det ett område för Konkurrensverket, säger Maria Grunditz, jurist på Konsumentverket.
 
När betaltjänstlagen trädde i kraft sommaren 2010 var flera reseföretag ovilliga att slopa kortavgiften. Internetresebyråerna Travelpartner, Mr Jet och Travellink behöll den under en period, och döpte i vissa fall om den till administrativ avgift. Konsumentverkets reseavdelning genomförde en stor granskning och flera bolag fick påstötningar från myndigheten. Men i dag, ett år efter att lagen trätt i kraft, är Konsumentverkets uppfattning att de svenska reseföretagen är laglydiga.
 
– Vi har gjort en uppföljning och de har rättat in sig i ledet, men vi följer förstås kontinuerligt om vi får in klagomål, säger Maria Grunditz.
 
De utländska flygbolagen, som Ryanair och Norwegian, som satsar hårt på den svenska marknaden undantas dock reglerna. De tillåts agera efter sitt hemlands regler – allt enligt EU-regler som rör transport av personer – och varken Irland eller Norge har förbud mot kortavgifter.
 
De brister som Konsumentverket och Finansinspektionen nu påtalar för regeringen gäller i stället oklarheterna kring sms-köp via telefonen, exempelvis parkerings- och bussbiljetter och köp i godisautomater. Enligt lagen får en betalningssmottagare, det vill säga den som säljer produkten, inte ta ut en kortavgift. Däremot finns inget som hindrar en förmedlare av betalningen att ta ut en avgift. När en konsument betalar en bussbiljett med sms kan det därför i vissa fall vara tillåtet att ta ut en avgift, i andra fall inte.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024