Annons:

Räkna med tuff prispress, SJ

Räkna med en ordentlig prispress på tågpriserna på SJ:s paradsträcka Stockholm–Göteborg från och med december. På vardagar vill den globala aktören MTR Nordic köra 18 snabbtågsavgångar och nystartade Citytåg Sverige har ansökt om åtta snabbtågsavgångar på samma sträcka.

Lägg till fyra avgångar vissa vardagar av Blå Tåget med lite långsammare tåg och Tågsverige kommer inte att vara detsamma.
– Vi hoppas att vara 20 procent billigare än SJ i dag och lika snabba som SJ:s X 2000-tåg, säger vd:n på Citytåg Mattias Söderhielm, som tidigare utmanade det statliga bolaget Telia med Bredbandsbolaget.
Citytåg kommer att köra med tyska tåg byggda på 1970-talet som rustas upp.
– Blå Tåget har visat hur trevligt det kan vara att åka med äldre tåg, men de är för långsamma för affärsresenärer. En stor fördel med våra tåg är att de inte lutar i kurvorna så att resenärerna inte behöver bli åksjuka, säger han.
Globala MTR Nordic, som driver tunnelbanan i Stockholm, är mer förtegna om sin aggressiva tågsatsning. MTR vill ha 18 snabbtågsavgångar på sträckan Stockholm–Göteborg.
– Det är en långsiktig satsning, säger Johan Söör, affärsutvecklingsdirektör på MTR Nordic, och mer säger inte han vad Travel News än frågar.
Sträckan Stockholm–Göteborg är SJ:s mest intensiva och lönsamma tågbana. Redan i dag kör SJ 35 snabbtåg och 13 långsammare tåg på hela sträckan på vardagar. Lägg till fyra långsammare tåg från Blå Tåget vissa dagar i veckan.
Dessutom finns det massor av lokaltåg i både Stockholm och Göteborg. Bara Göteborgs central trafikeras med 626 tåg en vanlig vardag. I slutändan är det Trafikverket som bestämmer vilka som får köra.
– Vi prioriterar snabbare tåg framför långsammare, men pendeltåg i Stockholm och Göteborg prioriteras ännu högre eftersom så många åker med dem, säger Jonas Westlund, Trafikverkets tidtabellschef.
Men det handlar inte bara om plats på spåren – alla tåg måste förvaras någonstans när de inte används och uppställningsplatser nära Göteborg C är redan fulla.
De nya tågbolagen vill dessutom främst ha de mest attraktiva tiderna, kring morgon samt eftermiddag och tidig kväll, när affärsresenärerna åker. Skulle SJ och de andra få vad de ansökt om handlar det om 61 snabbtåg tillsammans med minst 13 regionaltåg per vardag. Det är mycket tveksamt om alla får plats. Sannolikt är det de långsammare regionaltågen som först stryks bort och ska det bli någon konkurrens att tala om lär SJ också få släppa snabbtågsavgångar.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024