5,9 miljarder kronor motsvarar 7,5 miljoner resor, enligt ett pressmeddelande från Transportföretagen.
– För att resandet ska fortsätta öka behöver fler städer och andra destinationer förstå vikten av att ge turistbussen rätt förutsättningar, inte minst vad gäller infrastruktur. Bra påstignings- och avstigningsplatser vid entréer, möjligheter till parkering och vila för förare i samband med olika event och säkra nattparkeringar till exempel, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag i pressmeddelandet.
I den nya rapporten ”Svenska folkets resvanor med buss 2014, Turist- och beställningstrafik” går bland annat att utläsa följande fakta:
• Tyskland är den populäraste destinationen utomlands, följt av Danmark och Norge.
• Stockholm är vanligaste destinationen i Sverige, följt av Göteborg.
• Besöka släkt och vänner är det vanligaste syftet med resan, shopping griper en andraplats
• Resenärerna inom turist- och beställningstrafik har högre utbildning än resenärerna på linjetrafik.