Annons:

Premium Socialdemokraterna i Stockholm sätter stopp för söndagsförsäljning

Socialdemokraterna i Stockholm sätter stopp för söndagsförsäljning

Den 1 juni kan svenska gårdsproducenter av öl, vin och sprit äntligen sälja sina produkter direkt till besökare – men i Stockholm sätter Socialdemokraterna käppar i hjulet för besöksnäringen.

Efter nästan två decenniers utredande står det klart: Riksdagen väntas den 23 april anta regeringens proposition om gårdsförsäljning av alkoholdrycker. Det innebär att omkring 850 småskaliga producenter – från Skånes vingårdar till hantverksbryggerier i norr – får sälja sina egna drycker i samband med visningar och föreläsningar, något som Travel News har uppmärksammat tidigare.

Men medan regeringens förslag tillåter försäljning alla dagar mellan 10–20, vill Socialdemokraterna i Stockholm begränsa öppettiderna till Systembolagets tider: 10–20 på vardagar, 10–15 på lördagar – och stängt på söndagar.

– Vi tänker inte bidra till ökad tillgänglighet till alkohol. Det handlar om att skydda barn från att växa upp i missbrukarhem och förebygga våld i nära relationer, säger Alexander Ojanne (S), socialborgarråd i Stockholm till Dagens Nyheter.

Hård kritik från besöksnäringen

Visita är starkt kritiska till Socialdemokraternas inställning.

– Det är rent ut sagt bedrövligt. Gårdsförsäljningen skapar fler besöksanledningar, ökad turism, fler arbetstillfällen och stärker Sverige som måltids- och dryckesdestination, säger Stefan Lundin, chefsjurist på Visita.

Travel News har tidigare rapporterat om potentialen för besöksnäringen: en beräknad ökad omsättning på över 700 miljoner kronor och 148 miljoner i ökade skatteintäkter. Men framför allt lyfter branschföreträdare fram att gårdsförsäljning kan ge ringar på vattnet – med nya besöksmål, mer aktivitet på landsbygden och ett lyft för hotell och restauranger.

Stockholm – möjligheten som riskerar gå förlorad

Stockholmsregionen är hem för runt hälften av landets bryggerier och destillerier, enligt socialborgarrådet själv. Men de nya reglerna riskerar att bli en missad chans för staden som destination.

– Att neka försäljning på söndagar är att slå undan benen för hela idén om besöksdriven försäljning. Just helgerna är då folk reser, besöker bryggerier och vingårdar, säger Christofer Fjellner (M), oppositionsledare i Stadshuset till DN.

Från kompromiss till kommunal kontroll

Regeringens förslag är ett resultat av en känslig balansgång. För att inte utmana EU:s regler om konkurrens och skydda Systembolagets monopol har man lagt in en rad begränsningar:

  • Försäljningen får bara ske i samband med ett ”kunskapshöjande” arrangemang, till exempel en föreläsning eller visning.
  • Endast drycker som är tillverkade av producenten får säljas – i små volymer.
  • Kommunerna får fullt ansvar för tillstånd och tillsyn.

Det ger varje kommun möjlighet att i praktiken forma sina egna regler – och därmed riskerar en reform med nationell potential att få lokalt mycket olika genomslag

Riksdagen väntas godkänna lagen den 23 april och startskottet går den 1 juni.

Relaterade artiklar