Annons:

Premium

Hon är Årets kvinna i besöksnäringen

Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen utsedd av Visita. Här svarar hon på Travel News klassiska enkät.

“Mest passionerad är jag över mitt jobb – jag älskar att jobba och vara en del av utvecklingen!”

Grattis Anna Barkevall, du är Årets kvinna i besöksnäringen, hur känns det?

– I motiveringen står det bland annat: “genom passionerat och målfokuserat arbete har pristagaren utvecklat det som en gång i tiden var en camping till en helt unik semesterupplevelse”. Har Visitas tidigare ordförande Maud Olofsson och Jonas Siljhammar, VD på Visita, missat något tycker du?

Jag tycker motiveringen rundar in mitt entreprenörskap och vår resa med Böda Sand. 

Hela motiveringen här!
Genom passionerat och målfokuserat arbete har pristagaren utvecklat det som en gång i tiden var en camping till en helt unik semesterupplevelse och en av Sveriges starkaste och mest kända destinationer. Hon har med stora drömmar och stort mod vågat tänka nytt när hon slagit samman det bästa från charterresan med den egna verksamheten och lanserat konceptet champing.Förutom att utveckla verksamheten är pristagaren ett stort föredöme i att introducera, ta hand om och utveckla medarbetare genom den egna akademin. Kunskaper hon även frikostigt delar med sig av i en ”Handbok i bra service”.Pristagaren har en stor förmåga att tänka utanför boxen och har bland annat bjudit in hela Sverige till destinationen via reality-tv. I snart 20 år har hon ägt och utvecklat Sveriges största camping. En insats som gett henne en kunglig medalj – själv är hon norra Ölands drottning.-
Förutom äran tilldelas Anna Barkevall 25 000 kronor.
Utmärkelsen Årets kvinna i besöksnäringen instiftades som en present till Maud Olofsson, Visitas tidigare ordförande, på hennes 60-årsdag och delas ut med medel från Maud Olofssons 60-årsfond.
Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen utsedd av Visita.

Anna Barkevall, många vet vem du är, men inte alla 50 000 Travel News-läsare. Vem är du?

– Jag är en 48-årig tonåring som bor på Öland och är vd och hälftenägare av Böda Sand Beach Resort. Jag är uppvuxen på Öland,jmn 

 men lämnade när jag var 15 för studier och resor innan jag hamnade på mitt första drömjobb som marknadschef på Kilroy Travels i Stockholm. Jag älskade varje dag där och fick upp ögonen för branschen. Jag fick också erfara vikten av en bra chef något jag har tagit med mig i hela resan. 

Jag har två barn varav ett bor utomlands, världens bästa man, älskar såklart att resa och älskar att hänga i Palma med min dotter. Mest passionerad är jag över mitt jobb – jag älskar att jobba och vara en del av utvecklingen!

Har du ett fint minne som du vill berätta om?

– Jag har stor respekt för vikten att se unga människor och det är något jag jobbar varje dag för att vi ska skapa förutsättningar för att göra på bästa sätt för nya generationerna. När jag var relativt nybliven vd för Böda Sand, som ung kvinna som aldrig byggt något i hela sitt liv och tog över efter mina föräldrar, fanns det mycket att bevisa. En person på E&Y fick upp ögonen för mitt arbete och jag blev nominerad och vann pris som Årets Kvinnliga Stjärnskott i E&Y Entrepreneur of the Year. Där var första gången jag förstod att jag dels att jag faktiskt var en entreprenör och dels att vårt arbete uppskattades. Jag blev sedd och det betydde mycket för tron på mig själv och vårt jobb. Det var en viktig milstolpe i min karriär.  

“Jag tror på det mänskliga mötet när man anländer till sin destination”

Du är emot digital in- och utcheckning, förklara varför?

– Jag tror på det mänskliga mötet när man anländer till sin destination. Gästen har valt bort Thailand, Kreta och kanske andra val för att komma just till oss. Det är en stor gåva och för mig är det att visa respekt för gästen att finnas där vid ankomst och avresa. Självklart är det i vissa fall praktiskt med digital incheckning men just i vårt fall prioriterar jag mötet med gästen. Det är där man direkt får höra deras förväntningar och det ger oss ett försprång att hinna skruva på något så gästen hinner få just den förväntade upplevelsen under sin vistelse. Vid samtalet vid utcheckning får du kvittot på om vi lyckats eller får chansen att förändra något till nästa besök. 

Din pappa som startade campingen var från början bonde. Hur har det påverkat verksamheten?

– Naturvården har alltid varit en viktig del i vår verksamhet. Vi lägger stort fokus på stranden, strandvallar och skog och äng för att skapa bästa förutsättningar för djurlivet. Vi har över 300 fågelholkar, jobbar aktivt med att bibehålla ängsmark och hans cirkulära sätt att se på hur vi människor kan bruka istället för att förbruka jorden och dess resurser sitter i vårt DNA. Jag är väldigt tacksam för hans kunskap och hur han fört vidare det. Han är över 80 och jag är rädd att vi inte ska få med oss all kunskap in i framtiden så detta är ett stort fokus för oss att föra över kunskap till nästa generationer. 

Kungl. Patriotiska Sällskapets ordförande Erik Norberg delar ut medaljen till Anna Barkevall (Böda Sand Beach and Resort, Öland).

Var det självklart för dig att ta över?

– Nej och ja. Jag tillbringade alla somrar på Böda Sand och älskade att sommarjobba men som tonåring född på Öland kunde jag inte se mig själv bo här som vuxen utan lämnade så snart jag kunde. Längtan växte sig större och större och när mina föräldrar frågade om något av vi barn ville ta över så var timingen rätt, magkänslan fanns där. Jag hade också med mig mycket erfarenhet från resebranschen vilket var viktigt för mig att vara rustad med som ”ny” ung vd. 

Gästernas krav har ökat de senaste åren, hur möter man detta?

– Vi växer med våra gäster och deras förväntningar. Det är inte något som kommer över en natt utan man måste göra små, kontinuerliga förbättringar hela tiden. Vi är alltid i rörelse och lyssnar av gästerna via enkäter, möten, work shops, vad som skrivs i sociala forum och försöker tidigt fånga upp det som gästen ännu inte vet att den behöver. Där är vi nog duktiga att spana på andra branscher och lära oss från dem. 

Du äger Sveriges största camping, hur många gånger har First Camp försökt köpa din låda?

– Ha ha. Pass!

Reseindustrins största utmaning? 

– Helt klart kompetensförsörjning OCH för höga avgifter för att anställa ung medarbetare. Vi kan och vill göra en skillnad för unga människor och den skenande psykiska ohälsan i låga åldrar. Vi kan och vi vill bidra till att ungdomar ska få en bra start i arbetslivet, att de ska känna sig sedda, hörda och omfamnade. 

Namn: Anna Barkevall 

Titel: vd Böda Sand Beach Resort AB

Familj: Man och 2 barn

Bor: Öland

Senaste resa: Palma till dottern

Favoritnyckeltal: NPS & eNPS(gästnöjdhet/medarbetarnöjdhet)

Favorithotell: Diplomat på Strandvägen 

Favoritfärjebolag: MS Solsund som trafikerar Öland/Fastlandet

Favoritkryssningsbolag: Ingen aning – har aldrig kryssat!

Favoritreseapp: VINGs

Flygbolag som jag åker helst med: Norwegian, SAS

Favoritdestination: PALMA

Min drömresa: Maldiverna

Detta vet vi inte om dig: Jag instruerar yoga varje fredag. 

På nytt jobb