Annons:

Ägarbråk efter flygkonkurs

Finnairs beslut att sätta det svenska dotter-bolaget Nordic East Airlink i konkurs har retat upp förre ägaren Gunnar Ohlsson. Han kommer att dra köpet inför skiljedom.

– Finnair är ett halvstatligt bolag som berömmer sig av sin präktighet. Då borde de avslutat det gamla bolaget på ett snyggt sätt och inte skylla på mig, säger han.
Köpet av Nordic East Airlink sommaren 2003 var Finnairs sätt att snabbt etablera sig på den svenska inrikesmarknaden. Men i slutet på förra året begärde bolaget sig självt i konkurs. Då hade Finnair redan flyttat över den svenska flygverksamheten FlyNordic till ett annat bolag.
Finnairs förklaring till konkursen var ”historiska belastningar i företaget före förvärvet” och en taxeringsrevision under Gunnar Ohlssons tid som lett till upptaxering på 3 miljoner kronor.
Upptaxeringen utgör dock endast en mindre del av konkursbolagets skulder. Största gäldenären är Finnair med fordringar på 167 miljoner, övriga skulder uppgår till nästan 28 miljoner. Det har fått Gunnar Ohlsson, som numera driver flygcharter i bolaget Nordic Regional, att reagera.
– Finnairs gör konkurs för att skyla över sitt misslyckande med FlyNordic, där de bränt så mycket pengar.
Skatteverkets nedslag på obetalda skatter/-avgifter för piloter utomlands är felaktiga enligt Gunnar Ohlsson. Annan kritik som oredovisade inkomster för både Olsson och förre flygplanschefen, uthyrning av flygplan och ombordförsäljning som inte redovisats beskriver han som ”sånt du hittar överallt i mindre flygbolag”.
Nordic Airlinks vd Mauno von Lüders menar dock att skattegranskningen uppdagat stora brister hur bolaget skötts tidigare, som Finnair inte informerades om vid köpet.
– Vi tog ansvar för bolagets dåliga ekonomi vid förvärvet, men vi är inte beredda att betala för bolagets gamla synder som dykt upp som överraskningar efterhand.
Gunnar Ohlsson menar att ni genom konkursen försöker dölja era stora uppstartskost-nader i Sverige.
– Sverigesatsningen har kostat mycket pengar till följd av konkurrenssituationen.
Men orsaken till konkursen är att vi inte kan bedriva bra verksamhet i ett dåligt bolag.
Borde ni inte granskat bolaget mer noggrant före köpet?
– Vi gjorde en vanlig undersökning. Men det var ändå värt att köpa bolaget, eftersom vi kunde etablera oss snabbt och få en över-raskningseffekt, säger von Lüders.
KATARINA MYRBERG
bakgrund NORDIC AIRLINK
2003
19 aug Finnair köper 85 % av Nordic East Airlink (NEA).
Sept Skatteverket inleder taxeringsrevision
Dec Finnair slutför köpet
2004
Maj Finnair köper resterande 15%.
1 okt FlyNordics verksamhet flyttas till -moderbolaget Nordic Airlink Holding. -Köpeskillingen är 32 miljoner
30 nov Nordic East Airlink försätts i konkurs

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024