Annons:

”Dåligt omdöme funkar alltid?”

Efter åtta månaders letande har SAS hittat sin efterträdare till Marie Ehrling som chef för Scandinavian Airlines. Egentligen behövde inte SAS leta särskilt långt - 49-årige Sören Belin har i flera år arbetat som konsult åt SAS.

Tidigare var du dessutom chef för SAS svenska stationsverksamhet. Åter till brottsplatsen med andra ord?
– Ja, dåligt omdöme funkar alltid! Skämt åsido känns det som att komma hem igen. Jag är dessutom fräck nog att tro att jag kan hjälpa till att få SAS på fötter igen.
Du kommer till en mycket utsatt position i en
extremt tuff ekonomisk situation?

– Jag ägnade jul- och nyårshelgen åt att fundera på erbjudandet, men det här kunde jag bara inte säga nej till.
Vad blir din viktigaste uppgift?
– Att finna lönsamhet i verksamheten. Vi måste bli ännu effektivare eftersom det vi sett är en strukturell förändring där företagen reser mindre och billigare.
Många säger att det är extra svårt att styra SAS på grund av mängden fackliga organisationer i tre olika länder?
– Där finns samtidigt en väldig kompetens bland de anställda och alla är besjälade av intresset att det skall gå bra för SAS. Men visst kommer det krävas mod av de fackliga företrädarna för att vi ska kunna genomföra de nödvändiga förändringarna.
SAS-ledningen hyllar dig bland annat för dina stora kunskaper, vad har du för andra kännetecken?
– Jag är en relativt trevlig person (skratt), analytisk och så är jag ganska orädd.
Du bor på en hästgård i Knivsta och kan se
planen komma och gå?

– Ja, det bullrar lite från bana 19, men nu kanske jag kan be piloterna att vrida motorerna åt ett annat håll.
När kan du utlova svarta siffror för Scandinavian Airlines?
– 2005 tycker jag är realistiskt.
ulf Wallin

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024