Sedan gamla Alitalia, nu ITA Airways, integrerats flyger Lufthansa Group under sju varumärken: Lufthansa, Swiss, Austrian, ITA, Eurowings, Discover Airlines och Brussels Airlines.
Tillsammans utgör de en bjässe med 105 000 anställda som under Q1 genomförde 205 000 flygningar med 24 miljoner passagerare som färdades 70 miljarder säteskilometer.
Ledningen gläds åt att kapaciteten vuxit med 5 procent på ett år, men kostnaderna ökar ännu snabbare och då blir det rött på sista raden. I ett läge där ingen vet hur efterfrågan utvecklas är expansion en riskabel manöver.
Kostnadsökningarna tillskrivs höjda trafikavgifter och inflation i största allmänhet, men gruppen har också fått 4 000 nya anställda senaste året och tyskar är sällan buskablyga i löneförhandlingar, vilket Lufthansa fick erfara i fjol då strejker drog ner resultatet.
Under första kvartalet omsatte Lufthansagruppen 97 miljarder kronor, en ökning med 7 miljarder. Driftskostnaderna ökade bara med 5 miljarder, vilket gjorde att bruttoresultatet ebitda stannade vid en hanterbar förlust på 1 miljard. Men efter nedskrivningar och finansnetto blev förlusten nästan 10 miljarder kronor.
Glädjeämnen är ändå att det fria kassaflödet ökade till nära 10 miljarder kronor och att såväl fraktflyget som koncernens tekniska tjänster gick med växande vinster.