– Det finns en marknad i Norden som räcker till för så många linjer. Det är passagerare som i dag flyger interkontinentalt via de stora flygplatserna i Europa, som genom att flyga med oss får en högre service i nyare flygplan och slipper byta på överfulla europeiska flygplatser, sade Akbar Al Baker vid en presskonferens i Oslo på torsdagen.
Qatar Airways är det Mellanösternbolag som satsar hårdast i Norden. 2007 invigdes linjen mellan Stockholm och Qatars huvudstad Doha. I fjol startades Köpenhamnslinjen och nu Oslo. Framför allt är det ett växande affärsresande mellan det oljerika Norge och gasproducerande Qatar som gör att flygbolaget tror att Oslolinjen kan bli framgångsrik.
– Det finns tio norska företag som verkar i Qatar, bland annat Statoil och Norsk Hydro, förklarade Akbar Al Baker.
– Det finns tio norska företag som verkar i Qatar, bland annat Statoil och Norsk Hydro, förklarade Akbar Al Baker.
Den nordiska expansionen går i rekordfart. ”Mycket snart” kommer en linje från Helsingfors till Doha att öppna. När Travel News vid den efterföljande lunchen frågade vad ”mycket snart” betyder, svarade Akbar Al Baker kort och konscist.
– Troligen redan i början på nästa år. Vi har rättigheterna för att kunna börja flyga.
– Troligen redan i början på nästa år. Vi har rättigheterna för att kunna börja flyga.
Qatar Airways är ett av de snabbast växande flygbolagen i världen med en årlig tillväxt på 35 procent. En ny destination öppnar varje månad, och bara i år har ytterligare sex Europadestinationer öppnat, bland annat Budapest, Bryssel, Venedig och Sofia.
Den kraftiga expansionen oroar bland annat Lufthansa och Air France KLM. Association of European Airlines har också kritiserat Mellanösternflygbolagen och hävdar att de erhåller statligt stöd som snedvrider konkurrensen. Qatar Airways ägs till hälften till qatariska staten. Akbar Al Baker har dock inte dragit sig för att ge igen i flygdebatten. I Oslo sade han.
– Kritiken stämmer inte. Både Lufthansa och Air France KLM har varit statligt ägda i decennier och först på senare år börsnoterats. Vi kommer att gå samma väg. Efter 11 september fick många europeiska flygbolag garantier från sina hemstater och indirekt stöder regeringarna sina flygbolag genom restriktioner av flygrättigheter. Sanningen är att de europeiska flygbolagen vill behålla hela kakan och äta den, men så fungerar det inte i en globaliserad värld.
– Kritiken stämmer inte. Både Lufthansa och Air France KLM har varit statligt ägda i decennier och först på senare år börsnoterats. Vi kommer att gå samma väg. Efter 11 september fick många europeiska flygbolag garantier från sina hemstater och indirekt stöder regeringarna sina flygbolag genom restriktioner av flygrättigheter. Sanningen är att de europeiska flygbolagen vill behålla hela kakan och äta den, men så fungerar det inte i en globaliserad värld.