Annons:

40 år av Sheratons stjärnglans

I 40 år har Sheraton Stockholm spridit internationell stjärnglans runt den svenska huvudstaden. Travel News har vandrat längs minnenas allé på hotellet och passerar världskändisar, hotspots för nöjesfolket, svenska bussturister och en del svarta tidningsrubriker.

En flock flygvärdinnor från Qatar Airways trippar fram över lobbyns marmorgolv. En medelålders amerikan på konferensresa väntar på hustrun i en brokadmönstrad loungesoffa. Ett sällskap affärsbekanta trängs runt ett bord med vinglas i hand, medan en ung kille i jeans, vita sneakers och hörlurar surfar på sin Apple.
 
Det är femstjärniga Sheraton Stockholm en vanlig onsdag eftermiddag, en internationell mötesplats nu liksom för 40 år sedan när arkitekttrion Magnus Ahlgrens, Torbjörn Olssons och Sven Silows moderna skapelse reste sig upp på Tegelbacken, i utkanten av de rivna Klarakvarteren. Fasaden i tegel har aldrig tjusat stockholmarna, men blev likafullt ett landmärke för det nya moderna Stockholm och en prestigevinst för stadens starke man, socialdemokraten Hjalmar Mehr. Genom visioner som kraftigt subventionerade tomträttsavgälder övertalade han Sheraton att öppna sitt första hotell i Europa här. Det blev Sveriges första internationella lyxhotell.
 
– Hotellvärlden i Stockholm var väldigt provinsiell, många små hotell med bara 50-75 rum. Så kom Sheraton med över 400 rum, det är klart att många i hotellbranschen var skeptiska, säger Göran Granhed, SHR:s tidigare chefsekonom som sammanställde SHR:s 100-årsjubileumsskrift där Sheraton hade sin självklara plats.
 
Visst fanns det hotellyx i Stockholm före Sheraton – på famljen Wallenbergs Grand Hôtel. Men Sheraton var en nytänkare, som förde med sig den amerikanska hotellindustrins strategier, som var långt mer utvecklade än de svenska. Hotellet var först med ett försäljningskontor som bearbetade företagsmarknaden, jobbade med statistik och stamkunder, allt för att maximera intäkter och fylla hotellrum.
 
– De svenska hotellen hade bara två skyltar på dörren, grön eller röd. Ledigt eller fullt, säger Per Kjellström, den enda svensken bland de åtta hotelldirektörer som basat hotellet under de 40 åren.
 
I dag är han en solbränd hotelierpensionär, då en välkammad, stilig 33-åring som kom från Sheraton i Bryssel. Han kom 1976 och blev kvar i drygt sex år. Hans minne är som ett fotoalbum från Hänt i veckan: en blyg Elton John, en röjig Liza Minelli och prins Turki av Saudiarabien som anlände i tre Boeingplan (ett plan för de 50 anställda, ett för hans familj och ett för personliga tillhörigheter) och hade nio limousiner väntande dygnet runt under vistelsen.
Kjellström fick en egen testund med drottning Silvia, vars limousine blivit försenad efter en konferens på hotellet och mötte Abba när de filmade den välkända hotellscenen från Abba The Movie i presidentsviten. 1978 övertalades tennisens star boy Björn Borg med fästmö Mariana att inta sviten gratis under Stockholm Open i stället för att bo på Grand Hôtel.
 
– Wallenbergarna var vansinniga, jag tror jag blev svartlistad av dem, skrattar Per Kjellström.
 
Men även ett femstjärnigt hotells vardag handlade då – liksom i dag – om att fylla rummen och skapa intäkter under mindre glamorösa dagar. Även där tänkte Sheraton nytt. Här föddes Stockholmspaketet, där landsortsturister erbjöds weekendresor med buss till huvudstaden. Restaurang Sheriffen som var tidigt ute med ”nattamat” till 02.30 var en av inspirationskällorna till 1980-talets nöjesmetropol Café Opera.
 
Hotellet har dock haft sin beskärda del av svarta tidningsrubriker, där de största rörde ”flickaffären” 1975. Lyxprostituerade använde den glamorösa Riddarbaren med dess magnifika utsikt som arbetsplats och tog sina välbeställda kunder direkt upp i hissen till hotellrum, och personalen valde att se lite för mycket mellan fingrarna. Eftersom det var förbjudet att tillhandahålla lokaler för prostitution fick hotellet först en varning av unge socialborgarrådet Mats Hulth, som var ansvarig för utskänkningstillstånd, men sedan drogs tillståndet in. Mitt i denna kris kastades Per Kjellström brådstörtat in i ruljangsen, trots att han egentligen inte skulle ha tillträtt förrän några månader senare.
 
– Det pågick samma saker på andra hotell, men det var Sheraton som pekades ut, lite lämpligt eftersom vi var en amerikansk hotellkedja. Men jag ville också visa för personalen att jag inte accepterade det som pågick.
 
Han lät sig plockas upp i baren av en av kvinnorna. Men i stället för att följa med upp i hissen ledde Kjellström henne till entrén och meddelade dörrpersonalen: ”Kvinnan är inte välkommen tillbaka.” Det fick personalen i baren att själva ta initiativ att ”rensa” bland bargästerna.
Men hotellet överlevde de svarta rubrikerna, återfick sitt utskänkningstillstånd, jobbade tillbaka sitt goda namn och rykte – och fick dessutom några år senare ta emot priset Best hotel of  the year inom Sheraton. Då kunde hotellet skryta med 30 procents bruttovinstmarginal, vilket enligt hotellkedjans experter var ett bättre resultat än man trott möjligt för ett internationellt lyxhotell på den skandinaviska marknaden.
På 1980-talet öppnades både Sheraton Göteborg respektive Malmö, men försvann decenniet efter. Man har dock blivit det alltmer internationaliserade Stockholm troget (trots flera domstolsprocesser mot staden om höjda hyror), från 1980-talets yuppieera till 2000-talets berg- och dalbana med 11 september, hisnande högkonjunktur och finanskris. Och numera med ett pärlband konkurrenter runt Vasagatan, från Waterfront till Clarion Sign.
 
Utmaningarna har varierat under de 40 åren inom alla områden. Det gäller även det omutliga kravet på högsta service. För Sheraton handlar det givetvis om klassisk femstjärnig service: en concierge i lobbyn som kan ge gäster tips och råd, gott om receptionspersonal (där kavaj, uppsatt hår och örhängen kortare än två centimeter hos kvinnorna är en regel utan undantag).
 
Men service på 2010-talet handlar också om att möta gästen på Tripadvisor och på andra sociala medier. Hotelldirektör Paul Peters och en av hans kolleger turas om att personligen besvara alla recensioner som gäster skriver om hotellet, beröm såväl som kritik. Det handlar om omsorg om gäster man redan har, men genererar även nya. Hotellet har också börjat utrusta conciergerna med läsplattor. Via positioneringstjänsten Four Square kan de få digital kontakt med gäster som använder sig av denna tjänst – och därmed guida och hjälpa även då gästen inte är inom hörhåll.
 
– Service ingår i vårt DNA, och sitter i våra väggar, men det tar sig nya former, säger Paul Peters.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024