Nya rutiner behöver utarbetas. Samtidigt måste rutinerna säkerställa regelefterlevnad mot en snårig omvärld: regler och rekommendationer från flygbolag, bussbolag, tågbolag, hotell (med flera) och inte minst olika länder (bara i veckan annonserade Danmark att man kommer att introducera digitala ”vaccinpass” och Sverige inför snart krav på negativt coronatest vid inresa).
Några exempel på ytterligare frågor som behöver besvaras internt, utöver att följa gällande lagar och regler är: Hur hanterar ni resor från länder med hög vaccinationsgrad till låg och vice versa? Vad händer om en medarbetare blir sjuk på resan och inte får tillstånd att flyga hem igen? Vilka är bedömningsgrunderna för om en resa ens ska genomföras? Utarbeta riktlinjer redan nu – och var beredd på att uppdatera dem utifrån förändringar i omvärlden.
Idag, när resande fortfarande är kraftigt begränsat så har många företag kunnat hantera dessa frågor från fall till fall. När affärsresandet kommer igång i större skala (+21 procent under 2021 enligt Global Business Travel Association) krävs mer systematik. Gör det inte krångligare än det behöver vara: som hjälp finns idag digitala system som säkerställer regelefterlevnad av företagets rutiner.
Det egna omdömet kompletterar. Vi har sett det den senaste tiden: ministrar och generaldirektörer som tänjt på regler och rekommendationer och fått massiv kritik som följd. Rutiner och system kan vara tydliga och smarta, men det mänskliga omdömet måste vara ett komplement. Även här finns smarta verktyg som hjälper dig och dina anställda att fatta omdömesgilla beslut kopplat till pandemin, exempelvis reseplaneringsappen Tripit.
Som ledare behöver du leva som du lär. Rutiner och smarta system kan hjälpa ditt företag och dina anställda att fatta regelmässiga och sunda beslut i dessa tider, men glöm inte bort dig själv – du är inte undantagen – en ledare behöver föregå med gott exempel.
Om ditt företag inte jobbar systematiskt med dessa frågor redan idag, se till att få det på plats. Och använd ditt goda omdöme.
Safety first!
Dan Lillie
Nordenchef, SAP Concur
En kommentar