Annons:

Visit Swedens senaste kampanj är en hit

Marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste reklamkampanj om Sverige som resmål, har fram till idag genererat över 1200 publiceringar i 59 länder. Kampanjen lanserades den 30 november. Genom drygt 600 artiklar i press, 300 blogginlägg och cirka 300 tweets har kampanjen nått ut till cirka 1,7 miljarder möjliga mottagare, enligt ett pressmeddelande.

Reklamkampanjen Discover the Originals, där svenska platser – originalen bakom ett antal av IKEAs världskända inredningsprodukter med samma namn – lyfts fram, är utformad för att väcka nyfikenhet för Sverige som resmål, när det blir möjligt att resa.

Och nyfikenhet har kampanjen väckt. Listan över länder där Sverige uppmärksammas tack vare kampanjen är lång och sträcker sig från Nya Zeeland och Japan i öst till Chile, Colombia och Venezuela i väst, enligt ett pressmeddelande.

De länder som toppar antalet publiceringar om kampanjen är USA, Storbritannien, Belgien, Indien, Tyskland och Nederländerna. Det vill säga länder som kampanjen framför allt riktat sig mot.

Genom kampanjen vill Visit Sweden att Sverige ska sticka ut från andra länders mer traditionella destinationsmarknadsföring. Och genom att referera till världskända IKEA-produkter vill Visit Sweden göra lite mindre kända platser i Sverige mer kända och visa bredden av vad Sverige har att erbjuda bortom allfarvägarna

Kampanjen fokuserar inte heller på en viss säsong, utan svenska destinationer under lite olika årstider, för att bidra till att sprida ut reseströmmarna över året.

Exempel på medier som skriver om Sverige och kampanjen är Lonely Planet, Die Welt, The New Daily, Le Figaro, Süddeutsche Zeitung, CNN, BBC Radio, Independent Tribune, CTV News. Och på juldagen är en digital direktsändning inplanerad med Sky News med Visit Swedens vd Susanne Andersson, enligt ett pressmeddelande.

Nästa steg i kampanjen är nu att svenska regioner och destinationer aktiverar egen marknadsföring och kommunikation med koppling till kampanjens budskap, för att locka till sig de vars nyfikenhet nu har väckts.

Redan nu har några regioner, destinationer och kommuner inlett planering och kommunikation för att tillvarata den uppmärksamhet som genereras, till exempel Region Västmanland, Destination Småland, Visit Linköping, Visit Värmland, Visit Dalarna, Region Sörmland och Nacka kommun.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024