Annons:

Podcast-intervju med Andrew Smith på Avis och Budget

Förra året gick Avis i Sverige med 68 miljoner i förlust. Det är engångskostnad lova Andrew Smith och tror på bättre resultat framöver.  Hyr bil gör man oftast av två anledningar: semester eller ersättningsbil vid en olycka. Uselt vinterväder är alltså bra för hyrbilsbolag.  - Den tredje kategorin är företagsbilar. De växer för oss. Försäkringar är en mindre del. Leisure är ungefär hälften av vår affär. En del kommer direkt till oss och andra genom våra partners som SAS och Norwegian, säger Andrew Smith i Travel News podcast-intervju.  En annan nyhet är att Avis också jobbar på att de kunder som laddat ner bolagets app kan slippa stå i kö för att kvittera ut en bilnyckel och gå direkt till bilen.  - Men våra kunder är lika välkomna till våra diskar och där väntar vår fantastiska personal på att ta hand om dem, försäkrar Andrew Smith.

Lyssna via Acast här.

Nu har Avis gjort en rapport om mobilitet. Man har intervjuat kunder i 16 olika länder. En tydligt trend är att många överväger att INTE äga en bil om de får ett bättre erbjudande. Men tro inte att Sverige är i topp i denna kundgrupp. Många i vårt land vill fortfarande äga sin bil. I motsats till exempelvis människor i Singapore. Där vill bara 15 procent äga sin bil. I Sverige är samma siffra 40 procent. Svenskar vill inte hellre dela sin bil med andra.

För att car sharing ska fungera krävs en stor befolkning på en liten yta. I London har Avis 800 bilar under varumärket Zipcar. Några planer på att starta i Stockholm och konkurrera med Aimo finns inte just nu. 

– Det är stor investering att komma igång. Det måste finnas många bilar på gatan innan människor börjar tro på det. Det är frågan om hönan eller ägget. Kan du börja bygga upp en flotta eller måste du ha många bilar för att det ska funka? Stockholm och Göteborg kan fungera, men det är tuff marknad. Det tar lång tid och kostar mycket, säger Andrew Smith.

Just nu är det tre märken som slåss om kunderna i London, men precis som i Sverige har flera bolag kommit och gått. Bildelningstjänsterna konkurrerar inte bara med varandra utan även med taxi, Uber och Lyft.  

Men det är stora skillnader mellan dessa bolag och traditionell hyrbilsverksamhet. 

– En hyrbil kör mycket längre sträckor. Ofta minst tio mil på ett dygn. 

En tydlig trend enligt rapporten är att allt färre använder bil i innerstan. Det händer ihop med att fler åker kollektivt. Färre och dyrare parkeringsplatser driver också på denna utveckling.  

Andra nyheter i rapporten är att självkörande bilar är på gång, men att utvecklingen går långsamt. Många vill inte bara äga sin bil utan också styra den. Att äga en bil är fortfarande viktigt för många människors identitet i Asien såväl som i Europa, men Andrews ser en skillnad mellan olika generationer. Dagens tonåringar ser inte bilen som lösningen på ett frihetsproblem. 

– Min yngre lillebror var inte alls lika inne på att skaffa körkort och köpa en bil när han fyllde 18 år som jag var i hans ålder.    

En annan ny trend är connected cars. Alltså bilar som delar data. Det kan leda till smartare val av rutt.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024