Annons:

Googles hotell- och flygsajter kritiseras i USA för jäv – egna kunder favoriseras

Google får kritik för att tjänsterna Google Flights och Google Hotels behandlas annorlunda jämfört med konkurrenterna, och att de som söker efter hotell eller flyg betjänas bättre av Googles tjänster än av både sponsrade och icke-sponsrade sökresultat.

I en artikel ”When it comes to big tech, enough is enough” kritiserar New York Times de två senatorerna, republikanen Lindsey Graham och liberala Elisabeth Warren, storföretagen Google, Amazon och Apple.

”Google använder sin sökmotor för att ge företräde åt sina egna produkter, såsom Google Hotels och Google Flights, vilket ger det en orättvis fördel gentemot sina konkurrenter”, skriver de i artikeln.

Söker du på hotell i till exempel Köpenhamn eller New York kommer de företag som har betalat att stå högst upp i sökningen. Googles egen tjänst Den som söker via en PC måste gå till sidan 2 innan de hittar andra företag, ett sponsrat företag och Googles egen tjänst. Använder du en mobil för att söka hamnar du snabbt på sidan 3 innan alternativa sökmotorer eller företag dyker upp.

Google kritiseras också för att ge sina resesökmotorer betydligt mer utrymme, visa direkta sökresultat, vilket innebär att de som söker efter hotell eller flyg är bättre betjänta av tjänsten än både sponsrade och icke-sponsrade sökresultat.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024