Annons:

Stor kartläggning av lågprisflyget

Lågkostnadsflyget är inte som det en gång var. Inte när tidigare supersnåla Ryanair överger sitt extrema lågkostnadskoncept för att locka till sig affärsfolket. Så frågan är: hur avskalade är egentligen low cost carriers idag?

Hur avskalade är egentligen dagens lågkostnadsbolag?

I lågkostnadsflygets begynnelse var Ryanair. Maximalt avskalat, extremt kostnadsmedvetet där minsta jordnöt ombord kostade extra – och där resenärerna tvingades åka till obskyrt belägna flygplatser för att kunna utnyttja de lägsta flygpriserna marknaden skådat. Idag är det inte lika enkelt att reda ut vad begreppet lågkostnadsflyg – low cost carrier – står för. För lågkostnadsbolagen förändras i samma snabba takt som resten av flyget. Och när till och med Ryanair börjar erbjuda nya affärsresekoncept, sälja via resebyråer och flyga från huvudflygplatser och  – kors i taket – sänker en del av sina tilläggsavtjänster, då skakar nästan ens världsbild.  Travel News har kartlagt fem av de största lågkostnadsflygbolagen i Europa, där det visar sig att ungerska Wizz Air numera är mer trogen Ryanairs ursprungliga lågkostnadskoncept än Ryanair självt.

Så här gjorde vi kartläggningen:

Lågkostnadsflygen har en stor flora av avgift och villkor för olika biljettkategorier, så det är omöjligt att få med alla uppgifter. TN har försökt sammanställa de mest intressanta uppgifterna och har fått dem antingen direkt från flygbolagens hemsida eller genom direktkontakt med flygbolagets presstjänster, men eventuellt kan ju något fel smugit sig in. Valutorna för resultaten är omräknade från NOK, GBP och euro till SEK. Andra lågkostnadsbolag som flyger på Sverige är Lufthansaägda Germanwings. Air Berlin vill inte längre benämna sig lågkostnadsbolag. 

 

”Nya” Ryanair flirtar med affärsfolket

Ryanair ömsar skinn. Från att ha varit det mest hårdnackade lågkostnadsbolaget i allt från avgifter, små flygplatser till distribution ska Ryanair nu flirta med affärsfolket – en viktig ingrediens för att kunna fortsätta sin tillväxt. Från september och fem år framåt anländer 180 nya plan till Ryanair.
– Målet är 110 miljoner passagerare och hälften av denna tillväxt ska komma från huvudflygplatser, säger Ryanairs Nordenchef Elina Hakkarainen.
Linjerna från huvudflygplatserna ska fyllas med fler affärsresenärer, som idag ratar bolaget på grund av långa restider till flygplatser och begränsad service. Idag är 22 procent av Ryanairs resenärer affärsfolk. Nu i höst lanserade de sitt nya business-servicekoncept. Det är också satsningen på affärsresenärer som lett till att Ryanair övergett sin stenhårda linje om egendistribution. I april började flygbolaget sälja via resebyråer som är anslutna till gds-bolaget Travelport, i september slöts avtalet med Amadeus. Trots alla dessa anpassningar ser sig Ryanair fortfarande som ett lågkostnadsbolag – Europas största.
– Vår kärna är låga kostnader och vi ska erbjuda de lägsta biljettpriserna på marknaden, säger Elina Hakkarainen.

Ryanair

Antal passagerare: 81,7 miljoner 2013.
Linjer från Sverige: Drygt 50.
Totalt: Mer än 1 600 över hela Europa.
Säljer via resebyråer/gds:er: Ja, avtal med Travelport och Amadeus.
Biljettkategorier: 2, traditionell biljett och Business Plus, biljett som bland annat är ombokningsbar och där 20 kg bagage ingår.
Bagageavgift: 130 – 390 kr.
Kreditkortsavgift: 2 procent av totala biljettpriset.
Förbokade säten: Ja, sedan februari. Rad 1–5 plus vid nödutgångar med extra benutrymme: 90 kr. Vanligt säte 50 kr. Kan förbokas.
Mat: Köps ombord.
Bonusprogram: Nej. Introducerat Fly and Save, familjekort som ger rabatt vid tredje flygningen.
Omsättning helår 2013/14 mars): 43 miljarder kr.
Resultat före skatt: 5,1 miljarder kr.

 Vueling blev en vinstmaskin

Vueling är ingen spansk fluga. Det 10-årsjubilerande lågkostnadsbolaget är idag Spaniens största flygbolag och till skillnad från många andra krisande flygbolag i Europa levererade man en rejäl vinst förra året. Det köptes upp av IAG, British Airways och Iberias moderbolag, förra året. För att kunna behålla sin extra kostnadsmedvetenhet, som inte står Ryanair långt efter, och sitt nytänkande utlovades bolaget stor självständighet inom flygjätten. Exempelvis betalar inte flygbolaget en spänn när de förser resenärer med tidningar eller wifi ombord. Den kostnaden får deras partner stå för. Men bolaget är lite kluven att bli definierat som ett lågkostnadsbolag. Det sade Vuelings kommersielle chef Julio Rodriguez i en intervju med Travel News för ett år sedan.
– Vi har ju utvecklat vår produkt även för affärsresenärer med lojalitetsprogram, business class på de första raderna i planet där mellansätet är fritt och där det ingår gratis mat, prioriterad boarding och fast track genom säkerhetskontrollen. Och det är ju inte vad man förknippar med ett traditionellt lågkostnadsbolag, sade han då.
Redan från start har Vueling även sålts genom resebyråkanalen/gds:er. I Sverige fick Vueling en rivstart när Spanair gick i konkurs tidigt 2012. Flygbolaget, som hade planerat att starta linjen Stockholm–Barcelona senare under våren, lyckades på ett dygn tidigarelägga linjen och kunde därmed snabbt få mycket av Spanairs trafik och vann privatresebyråernas gillande. För andra sommaren i rad har bolaget även en säsongslinje från Göteborg till Barcelona. Några nya Sverigelinjer verkar inte ligga i pipeline, så den som vill flyga direkt till and-ra destinationer ”the Vueling way” från Skandinavien får ta sig till Köpenhamn, varifrån bolaget har linjer till Alicante, Malaga – och även italienska Florens.

Vueling

Antal passagerare: Cirka 15 miljoner.
Linjer från Sverige: 2, från Stockholm och Göteborg till Barcelona
Totalt: mer än 100 linjer, i Väst, Syd- och Nordeuropa
Säljer via resebyråer/gds:er: Ja, genom alla och har alltid gjort så.
Biljettkategorier: 3, Basic, Primera och Excellence. I sistnämnda ingår t ex bagage, fri avbokning och sittplats på första raden.
Bagageavgift: Från ca 110 kr och uppåt.
Kreditkortsavgift: 2 procent av totalsumman.
Förbokade säten: Nej, men bokar du Excellence får du sitta i business class med fritt mellansäte längst fram i planet.
Mat: Från oliver till pizzabitar. Kan inte förbokas. Inga prisuppgifter på nätet.
Bonusprogram: Ja, ett eget och även Iberia Plus.
Omsättning helår 2013: Cirka 8,6 miljarder kr.
Resultat före skatt 2013: Cirka 1,1 miljard kr.

Norwegian – de enda som satsar globalt

Norwegian är det mest framgångsrika skandinaviska lågkostnadsbolaget – och som på allvar och på nästan varje skandinavisk linje utmanar SAS. Men deras lågkostnadskoncept är av typisk svensk ”lagommodell”. De tar ut avgifter för bagage, förbokade säten (självklart mat ombord), men har redan från start fokuserat på flygningar till huvudflygplatser och för cirka fem år sedan övergav de strategin att bara sälja allt direkt och anslöt sig till gds:en Amadeus. Numera finns de även i Sabre och Galileo och resebyråförsäljningen, som sker genom gds:erna, står idag för 20 procent av försäljningen. När steget in i gds:erna togs var det ett sätt att nå storföretagens affärsresenärer, men deras globala expansion kräver också resebyrådistribution.
– I nya marknader är givetvis resebyråkanalerna viktiga. Fast på längre sikt blir den egna försäljningen via internet mycket viktig i dessa marknader och vi märker att den ökar, säger Charlotta Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian.
Norwegian expanderar precis som EasyJet och Ryanair gjort med ett nätverk av linjer och baser över hela Europa. Men bolaget skiljer sig från alla andra europeiska lågkostnadsspelare med sin aggressiva interkontexpansion, från Sverige och Norge till flera destinationer i USA och till Bangkok. Om huruvida begreppet lågkostnadsflyg kommer att kvarstå får framtiden utvisa, menar Norwegian.
– Men det råder extremt hård konkurrens inom luftfarten och för att överleva måste man hålla kostnaderna nere och hålla låga priser – och det kan vi genom att vara effektiva och flyga med moderna flygplan som drar betydligt mindre bränsle än gamla, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Norwegian

Antal passagerare: 20,7 miljoner 2013.
Linjer från Sverige: 80.
Totalt: 416 linjer till 126 destinationer i Europa, USA och en linje till Asien (Bangkok).
Kreditkortsavgift: 50 kr, oavsett biljettpris.
Bagageavgift: 70–270 kr för enkelresa, beroende på resmål. Bagage och förbokat säte kan bokas i Pluspaket för 99 kr.
Biljettkategorier: 2, Flex och Low Fare.
Förbokade säten: 70 kr.
Säljs via resebyråer: Ja, via tre gds:er: Amadeus, Sabre och Galileo.
Bonusprogram: Norwegian Award, där man samlar poäng vid köp av flygbiljetter. Via egna kreditkortet Bank Norwegian kan man också få flygpoäng för biljetter.
Mat: Dryck, mackor och snacks. Kaffe och mazarin 50 kr. Matpaket kan endast förbokas på långlinjer till USA och Asien.
Omsättning 2013: Ca 15,8 miljarder kr.
Resultat före skatt: 460 miljoner kr.

Easyjet – osynliga i sverige

EasyJet nafsar Ryanair i hälarna när det gäller titeln Europas största lågkostnadsbolag. Försäljnings- och resultatmässigt ligger de lika, men Ryanair har 20 miljoner fler passagerare, 80 jämfört med EasyJets drygt 60 miljoner. EasyJet ökade dock sin försäljning mest förra året, med 10 procent jämfört med Ryanairs 3 procent, och gjorde dessutom sitt bästa resultat någonsin.
Men i Sverige är dess närvaro fortfarande mycket blygsam, endast en enda linje, Stockholm Arlanda till Genève. Försöket med linjen Stockholm–Milano blev en flopp och försvann snabbt från flygkartan. Jämfört med Ryanair har EasyJet alltid haft högre snittpriser, men i gengäld erbjudit bättre service genom att flyga till huvudflygplatser. Bolaget fokuserade tidigt på tjänster och service som lockar affärsresenärer – och har haft en vänligare inställning till sina kunder.
Varför har då inte EasyJet lyckats slå sig in i Sverige? En förklaring är Norwegian, som i Sverige och Norge tagit den position som EasyJet haft i Storbritannien och andra europeiska länder. EasyJet är dock ett föredöme för både traditionella fullservicebolag och lågkostnadskonkurrenterna när det gäller att på ett attraktivt sätt sälja tilläggstjänster online. Resenärerna kan exempelvis förboka mat på Europalinjer, säten och annan service på lågkostnadsflygets snyggaste och mest användarvänliga webbplats.

EasyJet

Antal passagerare: 60,8 milj 2013.
Linjer från Sverige: 1, Genève.
Totalt: Mer än 630 linjer över hela Europa.
Säljer via resebyråer/gds:er: Ja, genom alla gds:er.
Bagageavgift: 125–238 kr.
Förbokade säten: Ja. Plats med extra benutrymme: 94-164 kr, vanligt säte: 11-56 kr.
Kreditkortsavgift: 2 procent av biljettpriset.
Mat: Kaffe, sandwich och chokladbar cirka 80 kr. Kaffe och muffins: ca 40 kr.
Bonusprogram: Nej, men medlemskortet EasyJet Plus som kostar cirka 1600 kr år ger förmåner, exempelvis gratis bagage, priority boarding och specialerbjudanden.
Omsättning helår 2013: 43,8 miljarder kr.
Resultat före skatt: 5,2 miljarder kr.

Wizz Air stolt över lågkostnadsstämpeln

Ungerskägda Wizz Air bär sin lågkostnadsstämpel med stolthet. Likt Ryanair flyger de främst från sekundära flygplatser, 64 procent av linjerna. Skavsta är deras bas i Stockholmsregionen, medan de flyger från Gothenburg City Airport i Göteborg.
– Genom att flyga till mindre flygplatser kan vi hålla ner flygplatskostnaderna, samtidigt som vi kan göra snabba turn arounds och få väldigt få förseningar. Men en tredjedel av våra linjer går till huvudflygplatser i storstäder för våra många affärsresenärer som prioriterar kort restid till och från sin destination, säger Daniel de Carvalho, presschef på Wizz Air.
Wizz Air betonar hela tiden sin kostnadsmedvetenhet och skryter med Europas näst lägsta snittflygpriser, 47 euro, vilket är lägre än EasyJet och bara slagna av Ryanair. Men i vissa avseenden är Wizz Air numera ännu mer helhjärtat troget Ryanairs lågkostnads-ideal än Ryanair självt, eftersom Wizz Air valt att hålla fast vid att enbart ha egenförsäljning och inte sälja via gds-kanaler till resebyråer.
– Hittills har vi inte sett några tillräckligt låga avgifter i gds:erna för att det ska vara värt det. Men vi säljer genom resebyråer och arrangörer som kan boka genom vår hemsida och som har fördelar jämfört med våra individuella resenärer, säger Daniel de Carvalho, och nämner exempelvis att resebyråer kan hålla bokningen i 48 timmar och kan boka om kundens biljett utan restriktioner.
Wizz Air delar inte åsikten att begreppet lågkostnadsflyg kommer att försvinna i takt med att fullservicebolagen alltmer anammat lågkostnadskoncept med avskalade flygpriser och fler tilläggsavgifter, medan LCC-bolagen närmar sig fullservicebolagen för att locka till sig affärsresenärer.
Daniel de Carvalho pekar bland annat på Lufthansa som överfört delar av sin Europatrafik till ”lågprisdottern” Germanwings och LOT som infört exempelvis bagageavgifter på sina flighter.
– Men de lyckas inte anamma sina lågkostnadskoncept på ett sätt som gör dem lönsamma, för de klarar inte att anpassa sin kostnadsnivå. När de här bolagen inför avgifter för bagage och tar betalt för mat ombord ser inte resenärerna att slutpriserna blir lägre, de känner bara att de får mindre och betalar lika mycket. Vi ser framför oss att exempelvis Lufthansa även i framtiden bara tjänar sina pengar på sin långlinjetrafik, medan när det gäller direktflyg inom Europa är det LCC-bolagen som kommer att ha lägst priser och tjäna pengar på det.

Wizzair

Antal passagerare: 13,5 milj 2013.
Linjer från Sverige: 22, från Skavsta–Stockholm, Malmö och Göteborg.
Totalt: Över 300 linjer, 35 länder framförallt i Nord-, Väst-, och Östeuropa.
Säljs via resebyråer/gds:er: Nej, inte genom gds:er, men resebyråer och arrangörer kan boka via Wizz egen resebyrå med förmånligare villkor än privatpersoner.
Biljettkategorier: En. Tilläggstjänster som Wizz Flex Service, 90 kr, ger rätt att boka om biljett utan kostnad.
Bagageavgift: 135–270 kr, maximalt 32 kilo. Strikta regler om handbagage, endast gratis om du kan få in det under stolen framför dig. För kabinväska tas ut avgift.
Förbokning av säten: Ja. Första raderna för snabb på- och avstigning. Första rad/nödutgång för mer benutrymme, 63–225 kronor.
Kreditkortsavgift: Nej
Bonusprogram: Nej. Går du med i Wizz Discount Club för 270 kr/år garanteras du minst
10 procents rabatt på varje biljett.
Mat: Dryck och snacks säljs ombord. Kan inte förbokas.
Lämnar inte ut resultat.

Kommentarer är stängda.