Annons:

Livligt på planen men dött i butiken

Ovan molnen har man all anledning att vara nöjd
med sommarens tillströmning av passagerare. Enligt statistik
från Luftfartsverket, LFV, fortsatte flygets tillväxt
i juni och juli. Värre var det med försäljningen
på landets flygplatser. Den stora leverantören av varor
till landets flygplatser, SAS Trading, har sett en minskning av
försäljningen med mellan 50 procent och 60 procent sedan
taxfreeförsäljningen inom EU upphörde den 1 juli.
Enligt SAS Tradings marknadschef Robert Hernadi tappar SAS en
halv miljard i försäljning på årsbasis,
något som innebär ”ett antal miljoner i förlust”.

– Mest har försäljningen av alkohol och tobak minskat.
Men eftersom butiken förlorar attraktionskraft när vi
inte får sälja sprit minskar även försäljningen
av andra varor, säger Robert Hernadi. Den andra stora leverantören
på marknaden, Inflight Service, har tappat cirka 40 procent
av sin försäljning, främst på tobak. Både
SAS Trading och Inflight Service kommer att minska sin personal.
I vilken omfattning är inte klart ännu. Den minskade
försäljningen på landets flygplatser sker samtidigt
som antalet potentiella kunder ökar. Statistik från
LFV visar på en ökning av det totala antalet passagerare
i linje- och chartertrafik på LFV:s flygplatser med 7 procent
till 1,7 miljoner i juli jämfört med samma månad
i fjol. Utrikestrafiken hade 1,3 miljoner resenärer, vilket
är en ökning med 8 procent jämfört med förra
året. Europatrafiken ökade med 7 procent till 1,2 miljoner
passagerare. Bland de stora utrikesdestinationerna ökade
Landvetter-Bryssel och Landvetter-Paris mest, 42 procent respektive
44 procent. Tillväxten var stor också på rutterna
Arlanda-Parma (26 procent) och Arlanda-Kreta (16 procent). Inrikestrafiken
i juli ökade med 6 procent till 406 000 resenärer jämfört
med samma period förra året. Den största relativa
passagerarökningen noterade Halmstad med 17 procent. Privatägda
Skavsta flygplats, som sedan ett år tillbaka ägs av
det brittiska flygplatsbolaget TBI, kan se tillbaka på en
strålande sommar med all-time-high i juli då antalet
passagerare ökade med 14 procent jämfört med samma
månad i fjol. I juni var den relativa ökningen ännu
större – 20 procent jämfört med i fjol. Fler passagerare
på landets flygplatser borde betyda fler passagerare på
flygbolagens plan. SAS redovisade dock bara en blygsam ökning
i juli på 0,5 procent till 168 miljoner resenärer jämfört
med samma period i fjol. På flygbolagets europeiska linjer
minskade antalet passagerare med 3,7 procent, medan den svenska
inrikestrafiken ökade med 5,9 procent i juli. Under perioden
januari-juli har SAS transporterat 12,5 miljoner passagerare,
vilket är en ökning med 4,3 procent jämfört
med motsvarande period i fjol. Störst procentuell tillväxt
under perioden visar det svenska inrikesflyget (12,5 procent).
Även den till en fjärdedel SAS-ägda Skyways koncernen,
som i juli bestod av Skyways AB, Highland Air och Airborne (Air
Express förvärvades i augusti), kunde räkna in
fler passagerare den här sommaren jämfört med fjolårets.
I juli hade koncernen 56 704 passagerare vilket är en ökning
med 33,8 procent jämfört med samma månad i fjol.
I juni noterades en ökning på 39,8 procent till 90
127 passagerare. Skyways-gruppens tillväxt kan till stor
del förklaras med Skyways AB:s satsning på Europatrafik
från Landvetters flygplats. Braathens Malmö Avaition
släpper inga passagerarsiffror för Sverige men VD:n
Anders Widesjö säger att 1999 års sommar – den
första i norsk ägo – innebar en ökad beläggning
jämfört med i fjol men att ”intäkterna inte nödvändigtvis
har förbättrats i och med det”.

– Vi har haft en aggressivare prisstrategi den här sommaren,
säger han. Även Flying Enterprise kan se tillbaka på
en sommar med fler passagerare. Största tillväxten noteras
på linjen Bromma-Jönköping, men även Bromma-Visby
har ökat, enligt flygbolagets VD Eigil Jakobsen.

– Gotlandslinjen används mycket av ungdomar som flyger
med billiga stand by-biljetter. Att Jönköpingslinjen
har ökat beror på att den gick väldigt dåligt
i fjol, konstaterar han. n

 
TN 7/99

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024