Annons:

PBAir begärde sig självt i konkurs

Det thailändska flygbolaget PBAirs svenska
dotterbolag PBAir International har begärt sig självt
i konkurs vid Nyköpings tingsrätt.

Anledningen är att det svenska försäljningsbolaget
inte fått några pengar av sina thailändska huvudägare.
I bolagets egen konkursansökan uppges att den svenska delen
därmed hamnat på obestånd. Enligt uppgifter till
Travel News har rutinen varit att inbetalningarna för bokade
biljetter i Sverige omedelbart slussats vidare till moderbolaget
i Thailand. Det skulle innebära att det inte finns några
pengar att hämta i den nu konkursbegärda svenska bolagsdelen.

PBAir skulle den 23 oktober inleda fem direktturer i veckan
till Bangkok och Phuket från Stockholm-Skavsta flygplats.

PBAir har gått ut i annonskampanjer och berättat
att flygningarna skulle göras med en MD-11 med plats för
297 passagerare.

Konkursen innebär att bolagets 14 svenska anställda
av allt att döma blir av med jobbet. Samtidigt florerar rykten
om att de thailändska huvudägarna vill fullfölja
flygverksamheten från Sverige, men att starten skjuts upp
till december.

Skavsta flygplats, som skrivit ett flerårigt avtal med
PBAir, har omedelbart avbrutit de ombyggnader som krävs för
direktchartern till Thailand.

Precis som alla andra svenska fordringsägare har Skavsta
ännu inte fått någon betalning av PBAir.

När Skavsta skrev kontraktet med PBAir ansåg flygplatsledningen
att den thailändska huvudägaren, som bland annat äger
den jättelika bryggerikoncernen Singha, var en garant för
betalningssäkerhet.

Andra skadedrabbade blir bland annat Trivselresor som i sina
nya kataloger räknat med PBAir som leverantör av resor
till Thailand. Trivselresor har bokat både paketresor och
enkla flygbiljetter hos PBAir åt sina kunder.

– Enligt paketreselagen blir det vi som blir återbetalningsskyldiga
till kunderna om PBAir inte fullföljer sina åtaganden
när det gäller paketresor. I fallet med enkla biljetter
styr en annan lag där vi endast anses som förmedlare
och betalningskravet gäller mellan flygbolag och kund. Vi
får nu undersöka både våra och våra
kunders möjligheter att få tillbaka de redan utlagda
pengarna, säger Christian Clemens, vd på Trivselresor.

I de fall där Trivselresor ännu inte betalat in
biljettpengar till PBAir kan Trivselresor erbjuda sina kunder
ombokningar till andra flygbolag.

– Turligt nog för oss i det här läget så
har PBAirs priser legat något högre än exempelvis
SAS, och därmed har vi bokat betydligt fler SAS-resor till
Thailand, säger Christian Clemens.

PBAir har under tio års tid flugit inrikestrafik i Thailand
och har även charterverksamhet i Asien. I det svenska dotterbolaget
PBAir International ingår endast personal och inga flygplan.
Om den thailändska verksamheten berörs är i dagsläget
oklart eftersom PBAir under dagen varit omöjligt att få
tag i.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024