Annons:

Nye SJ-chefen skärper sparkraven

SJ:s nye vd Jan Forsberg drar åt tumskruvarna för att försöka få bukt med SJ AB:s dåliga ekonomi (drygt 100 miljoner back förra året och ett minus på 29 miljoner första kvartalet i år).
Det pågående åtgärdsprogrammet som ska ge förbättringar på 625 miljoner kronor har visat sig svårgenomförbart. Därför kräver Jan Forsberg förbättrad länsamhet och inför ett förstärkt resultatförbättringsprogram med 5-10 procent. Det innebär bland annat att upp emot 300 tjänster, både administrativa och operativa, inom bolaget måste tas bort.
– Vi hoppas dock lösa det med naturlig avgång, säger Jan Forsberg som hämtades från SAS den 1 april.
Han pekar på flera av de problem som Travel News tidigare beskrit (se TN 5 i år): Förlustbringade avtal för regionaltåg, gamla lok och vagnar samt otillräckliga ekonomiska styrsystem och uppföljningar.
Som en följd av detta tvingades för några månader sedan SJ:s ekonomichef Britt Wissing att avgå. Hon har nu ersatts av Per-Olov Dejfors, tidigare ABB.
– Allt går givetvis inte att skylla på den förra ekonomichefen. Beslutsvägarna i hela företaget har varit alldeles för oklara. Men styrelsen fick också otillräcklig information i viktiga frågor och det var svårt att utläsa hur bolaget verkligen gick., säger SJ:s nye styrelseordförande Ulf Adelsohn som nu kräver att varje nytt avtal tågavtal ska godkännas av styrelsen.
Den nye SJ-chefen Jan Forsberg poängterar att företaget måste bli mer kostnadsmedvetet. Som ett led i detta införs exempelvis hårdare krav för återbetalning av outnyttjade biljetter. Sedan i mars debiterar SJ 40 kronor för att mot faktura sända hem beställda biljetter.
SJ vill alltmera styra mot biljettköp via internet eller direktbokningsautomater.
– Vår egen sajt är den mest besökta i Sverige, säger försäljningschefen Björn Nilsson stolt.
Totalt införs 135 nya biljettautomater på 100 stationer runt om i landet.
Från och med i sommar införs även sista-minutenpriser för pensionärer och ungdomar. I snitt är rabatten 50 procent och gäller ett begränsat antal platser per tåg.
SJ har valt ut X2000-sträckan Stockholm-Göteborg som första prioriteringsområde när det gäller att få tågen att gå i tid. Sträckan blir även ett prov på hur städning och ombordservice kan förbättras.
– På sikt hoppas vi att ta över ombordservice och restaurangverksamhet med egen personal. Det kan innebära nyanställningar på upp emot 300 personer, säger Jan Forsberg.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024