Annons:

Lågprisflyget -nästa börsbubbla?

Ryanair är värt hela 35 miljarder på börsen.
Samtidigt som lågprisbolaget höjts till skyarna har många europeiska flygbolag fallit till samma nivå som för tio år sedan. Men nu höjer en del analytiker varningens finger och menar att lågprisflyg kan vara den nya bubblan på börsen. Men inte på flygmarknaden – för där har de kommit för att stanna.
SAS, vars börsvärde fallit till
8 miljarder, är hårt pressat. För att kunna presentera konkurrensmässiga priser och överleva ekonomiskt måste flygbolaget minska kostnaderna 20 procent.
För en enhetskostnad på 10-12 procent över Europasnittet fungerade bara så länge SAS affärsresenärer var villiga att betala för sig och genomsnittsintäkten var högre än snittet. Det skulle inte förvåna om ytterligare sparpaket blir aktuella om konjunkturen fortsätter att försvagas. Bara den uteblivna vändningen under fjärde kvartalet innebar en utökning av åtgärdsprogrammet på 2 miljarder.
På den svenska inrikesmarknaden, där överkapacitet redan tidigare rådde – har Goodjet gjort entré och pressat priserna. Men priser på 200-300 kronor är rena självmordspriser på sikt. Enligt Malmö Aviation ligger kostnaden för bränsle och flygavgifter på över 200 kronor per flygstol – exklusive personalkostnader.
Risken är att det bara blir en ensam aktör kvar.
Då kan vi snacka om monopol och höga priser!
Karin Starkman Ahlsedt
Karin Starkman Ahlstedt, redaktör

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024