Annons:

”Buzz var ett klipp”

Konsolideringen fortsätter bland lågprisbolagen i Europa i och med Ryanairs förvärv av KLM:s lågkostnadsbolag Buzz.

Ryanairs vd Michael O´Leary såg affären som ett klipp som inte gick att motstå. Köpeskillingen var 23,9 miljoner euro (218 miljoner kronor)
– Eftersom vi växer kraftigt över hela Europa är det sista vi behöver störningar från ett förvärv. Men det finns ett antal faktorer som gör detta till ett förmånligt steg, säger Michael O´Leary.
Genom förvärvet kommer Ryanair över Buzz linjenät med 21 destinationer från London Stansted, vilket innebär att Ryanair kommer över åtråvärda slottider.
Men även KLM anser att det är en bra affär. Den ökande prispressen mellan lågprisbolagen i Europa, speciellt i Tyskland, bidrog till möjligheterna till lönsamhet under nuvarande former bedömdes som små.
– Buzz var en förlustbringande verksamhet och en ekonomisk förpliktelse för oss. Vi sålde för en rimlig penning och det går inte att jämföra med Go:s försäljning och den position som Go var i då, säger KLM:s finansdirektör Rob Ruijter.
I motsats mot Buzz var Go ett lönsamt lågprisbolag. British Airways fick 100 miljoner pund (drygt 1,3 miljarder kronor) när bolaget såldes till riskkapitalbolaget 3i. Mindre än ett år senare såldes Go till Easyjet för 374 miljoner pund (drygt 5 miljarder kronor).
Ryanairs vd Michael O´Leary tror att Buzz kommer att kunna matcha Ryanairs lönsamma tillväxt från 2004, genom rationalisering och utbyte av flygplansflottan.
– Buzz kunder ska få nya rutter, fler frekvenser, större flygplan och klart lägre priser från 1 april och framåt, utlovar han.
Ryanair förväntar sig en fördubbling av antalet Buzz-
passagerare från knappt 2 miljoner till över 4 miljoner i år.
Men brittiska fackföreningar varnar för att integrationen av bolagen kan stöta på problem.
Enligt Financial Times har O´Leary gett personalen och flygplatserna ett ultimatum: minska kostnaderna eller riskera att Buzz läggs ned och slottiderna behålls. Ryanairs försäljnings-chef David O´Brien har, enligt nyhetsbrevet Flygtorget, aviserat att Buzz ska lägga ned samtliga linjer från Stansted till Tyskland och att 20 procent av de 200 anställda kommer få gå.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024