– Nu flyter allt med automatik. Vi har en bra operatör i Golden Air, vi tjänar pengar och det gör ju Skyways också, säger grundaren Pigge Werkelin till Gotlands Allehanda.
I årsredovisningen konstaterar han nöjt att det ”inte finns många bolag inom flygnäringen som kan visa upp en bruttovinst på 8,6 procent för katastrofåret 2002”.
Gotlandsflygs omsättning under helåret var 36 miljoner kronor. Intressenterna bakom Gotlandsflyg, flera näringslivsföreträdare på ön, planerar nu att utöka Visbytrafiken. Dels genom ökad kapacitet men även med en ny anslutning till Skavsta flygplats förutom den ordinarie till Bromma.
Bildarna bakom Gotlandsflyg har varit efterfrågade föreläsare på andra orter i landet.
Gotlandsflyg går nu in som delägare i det liknande lågkostnadskonceptet Kullaflyg med hemmabas i Ängelholm/Helsingborg.
Kullaflyg vill ta upp kampen mot SAS på sträckan Ängelholm-Stockholm.
Planerna är att börja flyga till Bromma vid månadsskiftet april/maj med fyra turer varje vardag.
– Målet är att ta en del av markanden och erbjuda lägsta pris, säger Michel Juniwik i Gotlandsflygs ledningsgrupp.
ULF WALLIN