Annons:

I flygande fläng

Klarar Goodjet sig?Vd:n Reidar Svedahl ser inte särskilt bekymrad ut när han får frågan.- Marknaden för lågprisflyg är het. Jag kan inte se något som stoppar oss nu.

Reidar är en vd i flygande fläng. Goodjets tillväxt-takt är högt uppskruvad. Ledningsgruppen på sex personer har jobbat 12-14 timmar om dygnet, inklusive de flesta helger, sedan bolaget bildades i januari. Nyligen reagerade HTF-facket över utnyttjandet av den flygande personalen.
– Vi har bråttom. Marknaden för lågprisflyget är avgjord inom 2-3 år och det ligger ett enormt marknadsvärde i att vara först på en linje, säger Reidar Svedahl.
Men det höga tempot tar också på krafterna. Trots att Goodjets vd stortrivs erkänner han:
– Jag orkar definitivt inte mer än två år till på Goodjet. Då hoppas jag att min ägarandel ger mig så mycket pengar att jag kan ägna mig åt annat. Familj, konsultverksamhet och gärna styrelseuppdrag.
I januari hade ingen hört talas om Goodjet. Men timingen för bolaget kunde inte varit bättre med ett sug efter billigare flygbiljetter. Under de senaste sex månaderna har det nya lågkostbolaget, som leasar flygplan och piloter av engelsk-amerikanska Transair, presenterat den ena nya destinationen efter den andra. Den nya inrikessatsningen ska ta affärsresenärer från SAS och Malmö Aviation. SAS erkänner öppet att Goodjet blir ett hot om bolaget får in en fot på de lönsamma Göteborgs- och Malmölinjerna. Goodjets nyligen släppta årskort på linjerna är bara hälften så dyra. Det är ingen vågad gissning att SAS kommer att försöka priskriga ut Goodjet.
De flesta experter och förståsigpåare har förutspått att Goodjets pengar sinar och bubblan spricker. Hittills har Goodjets ägare investerat cirka 100 miljoner kronor i bolaget, 40 miljoner av eget kapital, resten via lån. Omsättningen beräknas till 500 miljoner första året. Arkitekten bakom bolaget är delägaren Anders Lidman, med mångårig flygerfarenhet:
– Det tar tid att få volymer och hela det här kalenderåret är en start up-period. Vårt cashflow har varit bättre än förväntat vilket har gjort att vi kunnat skjuta på en nyemisson. Nyligen tog vi in en ny delägare och vår nuvarande verksamhet inklusive inrikeslinjerna är finansiellt säkrad.
Den operativa ledningen för Goodjet vill skynda på ytterligare.
– För att bibehålla expansionstakten, med ytterligare linjer till vårprogrammet, behöver vi uppemot 200 miljoner kronor från nya investerare, säger Reidar Svedahl. Han säger att bolaget fortlöpande diskuterar med flera internationella riskkapitalbolag.
Goodjets första sommar var driftsmässigt tuff. Bolaget förlorade nära 10 miljoner kronor i juni, cirka 3 miljoner i juli medan augusti innebar ett ras till närmare minus 15 miljoner. Nicelinjen har gått bäst. Parisflygningarna har lockat för få i början av veckorna, och än är det franska intresset för att flyga till Skandinavien svagt.
– Men från och med september visar Goodjet upp svarta siffror, säger Svedahl.
Orsaken stavas resebyråerna. Enligt Goodjets vd ökar resebyråförsäljningen med 300 procent i veckan, visserligen från en låg nivå. I början av september stod resebyråerna för 20 procent av Goodjets totala försäljning, i början av oktober räknar Svedahl med 35 procent.
– Vi har lärt oss två viktiga läxor. Resebyråernas roll är större än vi trodde. Den andra var chocken när vi insåg att försäljningen på internet inte är självgående. Nätet ersätter professionella resebyråbokare med amatörbokare. Goodjets hemsida har 30 000 dagliga besökare och det tänkta bokningskontoret tvingades bli ett heltidsarbetande servicecenter för felaktiga internetbokningar.
Goodjet fick istället öppna ett separat callcenter.
Den oväntade flytten från lågprisflygplatsen Skavsta till Arlanda ser Svedahl som naturlig och nödvändig. Han bekräftar Travel News beräkning att varje start därmed blir cirka 15 000-20 000 kronor dyrare.
– Vi räknar med betydligt fler affärsresenärer från Arlanda. Alternativt kompenserar vi oss med ökade biljettpriser på 100-200 kronor.
Reidar Svedahl jämför hellre Goodjet med Easyjet än med Ryanair:
– Långsiktigt är det en klokare modell än Ryanairs extrema prisfixering. Som skandinaver tror vi mer på service.
Den 49-årige norrmannen har ett förflutet i resebranschen sedan 1970-talet. Låga priser och betoning av service har gått som en röd tråd igenom hela hans karriär.
Under 20 år i SAS Leisure Group, senare Scandinavian Leisure Group, jobbade han med passagerarservice i både Scanair och Spanair. Han fick SAS uppdrag att bygga upp en ny lågprisarrangör, Vagabond, och gick sedan till sedermera skandalomsusade Expressresor.
– Efter ett och ett halvt år hoppade jag av. Företaget drevs inte längre av kloka beslut, säger Reidar Svedahl.
Istället kallade hotellkungen Bicky Chakraborty. Reidar fick två år på sig att vända utvecklingen för förlustbringande Grand i Norrköping. Efter ett år hade rumsbokningen fördubblats och Grand visade 10 miljoner i vinst.
I Norrköping är han känd för publika upptåg som fick Grand att bli centrum för nöjeslivet. Som att skapa världens största tomteluva, världens längsta supporterhalsduk, skänka pubgäster fribiljetter till Norrköpings allsvenska matcher och göra en adventsstake av fyra fabriksskorstenar.
Alla som Travel News talat med tar Goodjets satsning på stort allvar. Tveksamheten gäller satsningen på den osäkra franska marknaden. Chefer, både sådana som jobbat med Reidar Svedahl och sådana som iakttagit honom på avstånd, kallar honom ett PR-geni.
– Han är otroligt kreativ, den ena idén föder den andra. Men han behöver en stark koppling till management för bärigheten i affärsidéerna, säger en högt uppsatt chef som jobbat länge ihop med Svedahl.
Det mindre smickrande epitetet sammanfattas av chefen för en resebyråkedja:
– En gudabenådad säljare som aldrig tittat i en balans- eller resultaträkning.
Rykten som dessa har troligen spätt på osäkerheten kring Goodjets ekonomiska uthållighet. När Travel News konfronterar Reidar Svedahl med omdömena reagerar han:
– Det är fel så inåt i helvete att jag inte skulle kunna räkna. Jag läste ekonomi på universitetet och är mycket road av siffror. Jag ringer vår ekonomichef vid midnatt varje kväll och diskuterar resultat och prognoser.
Reidar själv säger att han inte är lika kreativ som omvärlden tycks tro, men att han är betydligt mer analytisk än sitt rykte.
– Det finns en schablon om mig som en galen norrman.
Det är lättare för folk att tala i termer av svart eller vitt. Jag har inget behov av att ändra den bilden, den öppnar många dörrar för mig, säger han och fortsätter:
– Vi är oerhört seriösa och stolta. Personalens fantastiska jobb och arbetsglädjen är det bästa med Goodjet. Min största motivation är att ge mig in i uppdrag som alla säger att ”det kommer du aldrig att klara”.
Reidar Svedahl blir allvarlig när vi diskuterar problematiken kring ett litet snabbväxande bolag. Personalstyrkan har ökat från 70 till 150 personer, där 120 arbetar i luften.
– Svårigheten är att hinna sålla ut det viktiga. Goodjet får 400-700 propåer om samarbeten varje dag. Om vi ska växa så fungerar det inte att stanna upp och samla in alla uppgifter. Då sitter du med gårdagens information när viktiga beslut ska tas.
Ordförande i Goodjets styrelse, och största delägare i bolaget, är affärsmannen Cafer Ok, aktiv inom restaurang-, bygg- och fastighetsbranschen. Nyligen värvades Volvos finanschef och vice vd Stefan Jonsson till styrelsen.
Goodjet benämns ofta föraktfullt för att vara ett virtuellt bolag – inte ett riktigt flygbolag.
Men yieldmanagern Peter Svensson hämtades från Flying Enterprise, Anders Lidman har långvarigt förflutet inom flygbranschen, bland annat som internationell luftfartsavtalsförhandlare och chef inom både Transwede och AMA-flyg. I Goodjets planer inför nästa år finns tanken på att skaffa AOC-certificat, vilket skulle innebära att bolaget kan börja flyga med egna piloter och besättning.
Men Reidar Svedahl betonar att samarbetet med Transair är mycket gott.
– Transairs ledning gick noggrant igenom all vår bokföring i augusti och sa: We are with you guys.
Samtidigt medger han:
– Om Marie Ehrling skulle ringa till oss, så skulle hon inte få nobben.
När Travel News ringer upp Marie Ehrling skrattar hon:
– Det är smickrande. Men jag har inte tänkt mig en fortsättning inom flygbranschen så jag har inga synpunkter på Goodjet.
fakta: REIDAR SVEDAHL

Fullständigt namn: Reidar Svedahl
Ålder: 49
Familj: Hustru Nadia och 3,5-åriga tvillingarna Nikita och Leon
Uppväxtort: Trondheim
Bor: Villa i Norrköping
Karriär: Reseledare och platschef för Vingresor i Spanien, steward på Scanair, affärsutvecklare på SLG, ansvarig för passagerarservice på Spanair, vd för resebyrån Vagabond, marknadschef för Expressresor, vd Grand Hotel i Norrköping, vd Destination Norrköping, vd Goodjet.
Utbildning: Civilekonom på Stockholms universitet, INSEAD (motsvarighet till Eton) i Paris
Intressen: Nyheter, tokig i fotboll (Rosenborg och IFK Norrköping) och familjen
Läser: Dagstidningar (hinner inget annat)
Bästa resmål: Mallorca är svårslaget, London och Nice
Okänd sida: Kan vara exceptionellt inaktiv och slö när jag är ledig
Dröm: Att få gå på datakurs i en hel månad
fakta: GOODJET
Goodjet är uppbyggt som ett marknadsföringsbolag, där ledning, marknadsföring, biljettförsäljning och kabinpersonal ombord ingår.
Flygplan och besättningar leasas från amerikansk-engelska Transair.
Goodjet flyger idag från Arlanda, Landvetter, Sturup och norska Torp till Nice, Paris och Alicante. Från den 25 oktober inleds inrikestrafik mellan Arlanda, Landvetter och Sturup.
Bakom Goodjet står drygt tio finansiärer från främst Göteborg. Däribland grundaren Anders Lidman, restaurangägarna Cafer Ok och Bengt Linde samt fastighetsföretagaren Lars Falkeskog.
Hittills bedöms ägarna ha investerat cirka 100 miljoner kronor i Goodjet. Bolaget har diskuterat en nyemission för att få in ytterligare 200 miljoner.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024