Annons:

Krisen har även nått Lufthansa

Lufthansa, som genom sitt så kallade D-checkprogram var ett av de flygbolag som klarade sig bäst genom 11-septembereffekterna, upplever nu ett brutalt uppvaknande.

Trots kapacitetsneddragningar blev förlusten första kvartalet 2003 drygt 3,7 miljarder kronor (100 miljoner 2002). Det innebär cirka 265 kronor i förlust per passagerare. Trafiken minskade samtidigt med 2,8 procent.
Bolagets avgående vd Jürgen Weber skyller på den tunga tyska lågkonjunkturen, höjda kostnader, osäkerheten i världen och Sarsepidemien.
– Situationen har aldrig varit så allvarlig, globalt möter lufttransporter sin värsta kris någonsin, säger Jürgen Weber.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024