Annons:

Allt fler mot nollprovision

Flygbolagens nollprovision till de svenska resebyråerna är på väg att bli regel snarare än undantag.

SAS var först ut vid årsskiftet, följt av partnern Lufthansa.
I juli slopade KLM och partnern North-west provisionen till resebyråerna i Skandinavien, Air France och British Airways står på tur att följa efter. Samtidigt som KLM nollade provisionen infördes avgifter för bokningar via både internet och cellcenter.
På en businessbiljett inom Europa tas 400 kronor ut för en bokning via cellcenter och 100 kronor via internet.
– Vi valde att kopiera SAS modell och avgifter, säger KLM:s chef för Norra Europa, Harm Kreulen.
Kunder som vill ha en pappersbiljett utskriven till en e-ticketdestination får en extra pålaga på 50 kronor.
– Det här ingår i vår strategi för att öka transparensen för kunderna. Resebyråerna får själva välja om de vill lägga på en egen serviceavgift, säger Harm Kreulen som inte upplevt några större protester.
– Agenterna inser säkert att de måste anpassa sig. Visserligen har antalet bokningar i sommar har varit lägre än förra året. Men det beror snarare på konjunkturläget, säger han.
American Airlines ändrar sin baskommission, ned till 1 procent, till skandinaviska resebyråer från den 1 oktober. Det gäller biljetter som påbörjas i Skandinavien.
Om biljetterna gäller resor som påbörjas inom USA uteblir kommissionen helt och hållet.
Finnair skiljer sig en del från huvudkonkurrenterna på den skandinaviska marknaden.
Den 1 september slopade Finnair helt provisionen hemma i Finland, men i Sverige, Norge och Danmark behålls en procents provision.
– Vi vill testa hur resebyråmarknaden reagerar på att vi lägger oss på en högre nivå än de stora dominanterna. Vi vill ersätta agenterna för deras jobb samtidigt som vi hoppas vinna marknadsandelar, säger Paavo Virkkunen, Finnairs vice president sales i Finland.
Finnair fortsätter även indirekt att ge provision till agenterna i Finland. Där utgår en fast ersättning beroende på hur många biljetter en resebyrå säljer.
Krisdrabbade Swiss går helt emot strömmen och lovar att inte sänka sänka nuvarande 7-procentsprovisionen före 2005.
Den 17 september avgörs i dansk domstol om SAS införande av nollprovision är förenligt med IATA-avtalet eller inte.
– Om nollprovisionen inte godkänns måste alla bolag förstås tänka om, säger KLM:s Harm Kreulen.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024