Annons:

Motgångar för Ryanair

Ryanairs intranordiska linjer från Stockholm-Skavsta till Oslo, Århus och Tammerfors går inte tillräckligt bra.

Beläggningsgraden ligger under 78 procent, som är genomsnittet för Ryanairs samtliga linjer. Men Ryanair väntar över vintersäsongen innan flygbolaget fattar beslut om linjerna ska få vara kvar.
– Alternativen är egentligen två. Antingen ökar vi frekvenserna för att underlätta resandet eller också hittar vi nya destinationer från Skavsta som ersätter dessa linjer, säger Lotta Lindquist, Ryanairs nordiska marknads- och försäljningschef.
Linjen till Oslo/Torp har inte presterat som väntat. Men Lotta Lundquist tror inte det beror på att flygplatserna ligger för långt från respektive huvudstad.
– Upptagningsområdet är stort. Men vi flyger bara en gång om dagen, vilket är negativt för affärsresande som är frekvensberoende.
Ryanair hade liknande problem på linjen London – Glasgow/Prestwick, men dessa löstes när turtätheten ökades.
– Det får vi också möjlighet till i vinter när vår flygplansflotta på Skavsta utökas från fyra till fem plan, säger Lotta Lindquist.
Men Ryanairs största motgång just nu gäller Brysselnavet Charleroi. Bolaget har tagit del av ett utkast från EU-kommissionens granskning av avtalet med Charleroi-flygplatsen som visar att delar av avtalet är olagligt och innebär otillåtna statliga subventioner.
Ryanair ska därför omedelbart inleda förhandlingar med statligt ägda Charleroi om möjligheten att privatisera flygplatsen. Misslyckas detta kommer Ryanair att flytta sin trafik från Charleroi till andra privat-ägda europeiska flygplatser, medan överklagandeprocessen i Europadomstolen pågår vilket kan ta flera år.
Ryanairs vd Michael O´Leary ifrågasätter EU:s väntade beslut.
-Flygplatser som Charleroi har gynnats av den enorma trafiktillväxten och är numera lönsamma. Varför ska klagomål från den statliga ägda Bryssels flygplats med sina höga kostnader tillåtas bekämpa konkurrens och låga priser?
KATARINA ERIKSSON

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024