Annons:

Pressat SAS tappar miljoner

Besparingsprogrammet är framgångsrikt men den ekonomiska krisen fortsätter för SAS. Fler konkurrenter, ökad prispress på biljetterna, överkapacitet och höjt bränslepris med en halv miljard kronor sänkte bolagets halvårsresultat.

– I maj sjönk yielden, intäkten per passagerare, med 22,5 procent, men nu tror vi att den stabiliserats kring 8-10 procent. På sikt kan inte överkapaciteten på marknaden fortsätta, säger koncernchefen Jörgen Lindegaard.
Normalt brukar det andra kvartalet vara mycket starkt för flygbolagen. Men trots 11 procent fler passagerare blev vinsten blygsamma 9 miljoner kronor för hela SAS-koncernen. Det innebär en total koncernförlust på 1 622 MSEK hittills i år och att SAS-aktien backat 20 procent sedan årsskiftet.
Sämst går det för flaggskeppet Scandinavian Airlines som förlorade 238 miljoner under det andra kvartalet (-30). Totalt har Scandinavian förlorat 1 283 (-1 281) MSEK i år.
För Scandinavian är konkurrensläget mördande. Bättre gick det för dotterbolagen Spanair, plus 71 miljoner, och Braathens, plus 200 miljoner, under Q2.
– Vi har tvingats till vissa prishöjningar, men vi är säkra på att de prissystem som vi infört är riktiga. Samtidigt har Sverige de lägsta leisurepriserna i Europa, säger Jörgen Lindegaard.
SAS-ledningen hoppas att konkurrensen och framförallt prispressen ska avta under hösten.
Det omfattande besparingsprogrammet Turn Around har nu nått 70 procent av alla planerade åtgärder (mot prognosen 66 vid den här tidpunkten). SAS-ledningen är säker på att hela Turn around är nått vid årsskiftet.
Under samma tid har SAS lyckats sänka enhetskostnaden (vad det kostar att producera varje fluget passagerarsäte) med 23 procent.
– Vi ska ned till målet 30 procent, säger Gunilla Berg.
SAS vill även fortsättningsvis locka både affärs- och privatresenärer. En undersökning har visat att 40-45 procent av affärsresenärerna väljer resa efter pris, 30-40 procent efter den effektivaste produkten och 20-30 procent vill ha extrakomfort och lyx. Det har lett SAS till slutsatsen att satsa på ”Många frekvenser, med lite högre pris än de billigaste konkurrenterna, men inte lika högt affärspris som förr”.
SAS-ledningen är övertygad om att koncernen är på rätt väg. De egna kostnaderna sänks hela tiden.
Om det inte vore för trilskande omvärldsfaktorer som nya aggressiva konkurrenter och chockhöjda oljepriser?
ulf wallin

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024