Enligt LFV:s prognoser, som bygger på en årlig tillväxt av flygtrafiken på 2 procent, kommer taket för tillåtna koldioxidutsläpp att sprängas om fem år.
Hälften av utsläppen kommer från flygtrafiken och andra hälften av den landburna trafiken. Men LFV anser sig bara kunna ta ansvar för den egna driften på flygplatsen.
– Miljövillkoren för tredje banan byggde på att det skulle bli en teknisk utveckling som skulle minska bilavgaser och utsläpp från flygplan. Så har inte skett. Vägtrafiken och flyget måste ansvara för sina avgasutsläpp. Det kan inte Luftfartsverket göra, även om vi givetvis försöker utöva påtryckningar, säger generaldirektör Lars Rekke.
Om Arlanda till följd av de stränga miljökraven tvingas dra ner trafik skulle det enligt LFV inte leda till bättre miljö.
– Då tvingas resenärer åka bil till andra flygplatser eller välja bil framför att flyga, vilket kommer att öka biltrafiken och koldioxidutsläppen i Sverige. Den nuvarande konstruktionen av miljövillkoren är inte optimal för miljön, säger Lars Rekke.