Flygtransportindustrin förblir på många håll en finansiell katastrof, uppgav Bisignani under AirFinance-konferensen i New York i måndags, enligt Financial Times. Medan en avreglering lett till ökad konkurrens i vissa områden, behålls restriktionerna på utländskt ägande i andra fall, vilket hindrar flygbolagens tillgång till globala kapitalmarknader, menade han.
Den samlade förlusten hotar överlevnaden för åtskilliga flygbolag, inte minst i USA som står för huvuddelen av de röda siffrorna. Och att oljepriset höjts ytterligare förvärrar läget.
Bisignani uppmanar världens regeringar att verka för en avreglering inom industrin, minska skattebördan och införa reglering när det gäller flygbolagens monopolleverantörer, flygplatserna och förmedlarna av trafikkontrollservice, vilka står för 10 procent av de totala kostnaderna.
”Vi ser rekordvinster på flygplatserna, när flygbolagen har rekordförluster. Flygbolagen står för flygandet och alla övriga parter tjänar pengarna” sade Bisignani enligt Financial Times.
Den globala flygpassagerartrafiken ökar med 6 procent per år, vilket innebär en dubbelt så hög tillväxttakt som BNP. ”Problemet är att ju mer vi säljer desto med förlorar vi,” sade Bisignani.
Han vädjade också till USA och EU att gå vidare i förhandlingarna om ett öppet luftrum över Nordatlanten.
”Det finns inget alibi för regeringarna att stå stilla. Denna industri är i desperat behov av förändring. Och USA och EU måste ha modet att leda den,” sade han.