Annons:

Vem vinner finnkampen om asien?

Dragkampen om de svenska Asienresenärerna hårdnar. Finnair -använder tidsvinst och smidig transfer på Helsingfors flygplats som -lockbete för de svenska affärsresenärerna. SAS motdrag ska bli en -direktlinje från Stockholm till Beijing inom ett år.

MITT PÅ DAGEN RÅDER lugn, nästan ödslighet, i Vanda-Helsingfors Asienterminal – ett nybygge för nästan 200 miljoner kontor.
Men vid 16-tiden får Finnairs ”gateway to Asia” liv. Restaurangen och business-loungen fylls och rushen fort-sätter under kvällen. Kineser och andra -asiatiska resenärer landar för vidare transfer till -Europas olika hörn. Européer stiger -ombord på -planen till Shanghai, Osaka, Beijing och -senare på kvällen Bangkok-planet som fortsätter vidare till Hong Kong eller Singapore. Två dagar i veckan avgår planen till Tokyo.
Den nya Asienterminalen är ett -resultat av Finnairs kraftiga expansion av linjer till Fjärran Östern. Nordamerikatrafiken är nästan ett minne blott. I stället har Finnair fördubblat sin trafik till Asien på tre år. Var tionde Finnairpassagerare förra året var en Asienresenär, en ökning med 44 procent jämfört med 2003. Endast 20 procent av de europeiska Asienrese-närerna är finländare. Resten kommer med -anslutande plan från i första hand Sverige, Norge, Danmark, Italien, Storbritannien och Belgien.
ANTALET SVENSKAR SOM reser med Finnair till Asien ökar kraftigt. Förra året var det
4 000 resenärer i månaden. I år räknar flygbolaget med 6 000 i månaden. Huvud-argumentet för att locka det svenska affärsfolket är snabbheten.
– En resa med oss till Beijing via -Helsingfors går 1 timme och 40 minuter snabbare än om du åker med sas via -Köpenhamn. På Shanghairutten är tidsvinsten två timmar. Transfertiden är också kortare i Helsingfors än på andra navflygplatser, säger Sverigechef Riku Helminen.
Det växande handelsutbytet med fram-för allt Kina driver flygboomen till regionen. 2004 ökade de europeiska flyg-bolagens trafik till Fjärran Östern (räknat i rpk) med 19,2 procent jämfört med 2003. Undersökningen Affärsresebarometern -visar också att svenska storföretag planerar en kraftig ökning av sitt Asienresande i år.
Det är på denna asiatiska affärsresevåg Finnair vill surfa. I september öppnas bolagets fjärde Kinalinje till Guangzhou (Kanton) i Pärldeltat, den snabbast -växande -industriregionen i landet. Endast Air France och Lufthansa är före Finnair på denna destination.
– Vår Asienexpansion är robust och fortsätter. Den har skapat 2 000 nya jobb till anställda som vi annars hade varit tvungna att säga upp. Förra året tog vi marknadsandelar på denna växande marknad, säger Christer Haglund, informationsdirektör på Finnair.
ENDA DIREKTLINJEN I DAG mellan Arlanda och Kina är Air Chinas Beijinglinje. Inom ett år räknar dock sas med att starta en -direktlinje på samma rutt. Flygbolaget -följer Finnairs satsning på de svenska -affärsresenärerna med ökad frustration.
– Det finns ett läckage av trafik bland annat via Helsingfors som vi kan ta tillbaka genom en direktlinje. Affärsresenärer vill flyga direkt, de vill inte byta plan, varesig i Helsingfors eller någon annan flygplats, -säger Lars Lindgren, vd för sas Inter-na-tional och ansvarig för bolagets interkontinentala trafik och försäljning.
Asien är prioriterat inom sas interkontinentaltrafik, men en direktlinje från Stockholm förutsätter ett tillräckligt stort passagerar-underlag för daglig trafik utan att kannibalisera på Kastruplinjen.
– Går vi in på en ny marknad vill vi -betjäna den på ett bra sätt. Gärna daglig trafik, inte bara 3 gånger i veckan, säger Lars Lindgren.
Att en linje till Beijing prioriteras före affärs-Mekkat Shanghai har flera orsaker.
– Det är ett mer blandat resande och större volymer till Beijing. Dessutom är flygplatsen bättre lämpad för transfer än Shanghais flygplats.
sas tänker dock inte släppa code-sharesamarbetet med Air China utan har -nyligen förnyat det. Fördelarna är tillgång till -bolagets lounger och transfertrafik. -Givetvis -sitter ett gott samarbete med landets största flygbolag inte heller fel när sas diskuterar bra flygtider på Beijings flygplats.

HUR MÅNGA SVENSKAR som flyger via Kastrup till Asien vill sas inte berätta. Att många svenska affärsresenärer väljer detta alternativ trots längre flygtid och högre priser beror enligt Lars Lindgren på komfort och utrustning ombord: Treklassystemet, internetuppkoppling ombord på alla interkontplan och det stora tillgången till lounger och anslutningsflyg i Asien -genom allianspartners som Thai Airways och Singapore Airlines.
– Ingen annan allians, framför allt inte Oneworld dit Finnair hör, är i närheten av denna närvaro i Asien.
Ett annat välbekant sas-argument som biter på svenska affärsresenärer är Euro-bonusprogrammet och dess bonuspoäng som kommer väl till pass när familjen ska resa på semester.
Majoriteten av Finnairs och sas Asienresenärer är européer, men i takt med -Kinas utveckling till ekonomisk supermakt och förenklade visumregler för kinesiska -turister inom eu/Schengenområdet -kommer andelen kinesiska resenärer att öka de närmaste åren.
EN UTMANING FÖR båda flygbolagen är hur de effektivt ska nå ut till kinesiska -företagskunder med sina budskap. I dag går kontakterna i huvudsak genom kinesiska resebyråer.
– Den kinesiska marknaden är gigantisk. Själva har sas ingen möjlighet att göra -någon ”impact” på marknaden, men vi har gjort vissa försök i Asien tillsammans med Star Alliance. Det är en otroligt intressant frågeställning, men jag har tyvärr inga svar. Det har nog inget europeiskt flygbolag, -säger Lars Lindgren.
fakta SAS OCH FINNAIRS ASIENTRAFIK

Finnair
Antal Asienpassagerare 616 000 Antal svenska passagerare
36 000 (2004)
Andel av totala flygintäkter
25 %
Andel asiatiska resenärer
Mindre än hälften
Linjer från Helsingfors
Bangkok, Beijing, Hongkong, -Singapore, Tokyo, Osaka, Shanghai
SAS
SAS lämnar inte ut några siffror.
Asientrafiken står dock för cirka 10 procent av SAS totala flygproduktion
Linjer från Stockholm/Kastrup -Bangkok (Sthlm), Peking, Shanghai, Singapore, Tokyo

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024