Annons:

SAS hittar genväg förbi GDS:er

SAS räknar med att kraftigt minska distributionskostnaderna för sin webbsäljning genom sin nya bokningsplattform. Den är kopplad direkt in till SAS eget reservationssystem Resaid och därmed slipper flygbolaget betala GDS-avgifter för det mesta av sin inrikes- och Europatrafik som bokas på nätet.

Det har inte varit möjligt förut. 30 procent av SAS Sveriges försäljning går via webben.
– Våra kostnader blir fem-åtta gånger lägre än om vi går den traditionella vägen genom GDS:er, säger Eva-Karin Dahl, ansvarig för projektet SAS Fastlane, i Travel News decembernummer.
Den nya bokningsplattformen rullas successivt ut på 30 sajter under fyra månader. Nya sas.se-sajten hade ”smygpremiär” redan i oktober. Trots att SAS inte gjort någon marknadsföring för förbättringarna på sajten, som inkluderar en förenklad bokningsdialog, hade försäljningen fram till mitten på november ökat med 20 procent.
– Det kan inte tolkas på annat sätt än att det blivit enklare för resenärerna att boka, säger Eva-Karin Dahl.
Strax före jul rullade den första reklamkampanjen ut i Sverige.
Den största förändringen har dock skett bakom kulisserna . På den gamla bokningsplattformen bokades resorna genom GDS:er , vilket bör ha kostat SAS runt 20-25 kronor per bokat biljettsegment. Hur mycket SAS sparar genom att bypassa GDS:erna vill dock inte flygbolaget uppge. Webbokningar på SAS-sajterna som avser koncernens allianspartners inom Star Alliance kommer även fortsättningsvis att slussas via GDS:er.
I höst har SAS även öppnat upp möjligheten för externa teknikleverantörer att koppla upp sig mot flygbolagets reservationssystem genom så kallade API-lösningar. Två pilottester pågår, med bland annat Octa Group som bygger webblösningar för bokningar av lågkostnadsflyg. En möjlighet är att företag i förlängningen skulle kunna använda denna typ av lösningar och därigenom boka flyg direkt hos SAS utan omvägen via resebyråer. Enligt Eva-Karin Dahl får dock företag som vill utnyttja API-lösningar inga fördelar i form av lägre SAS-priser.
– Vi gynnar inte någon distributionskanal framför någon annan. Det finns kunder som efterfrågar denna möjlighet och då har vi lagt ner lite krut på tillgodose deras behov.
Att erbjuda resebyråer en liknande teknisk möjlighet, vilket ytterligare skulle minska SAS GDS-kostnader, är dock inte möjlig i dagsläget. Ett villkor vid SAS försäljning av Smart till Amadeus var att flygbolagets enda resebyrådistribution sker via GDS fram till 2008.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024