Annons:

Bara ekonomisk morot och piska kan göra flyget mer miljövänligt

Ekonomiska styrmedel är den enda som på kort sikt kan minska flygets miljöpåverkan. Det är en av slutsatserna från Flygets Miljökommitté som presenterades på flygseminariet Flyg med Framtid på onsdagen.

– Det räcker inte med teknikförbättringar, för det tar för lång tid, sade ordförande tillika professor Lars B Johansson.
Flyget miljökommitté är en oberoende kommitté som arbetat på uppdrag av intresseföreningen Svenskt Flyg. Utifrån den presenterade även Svenskt Flyg ett tiopunktersprogram för ett mer klimatanpassat flyg, där man uttalar sig positivt om att inkludera flyget i EU:s handel med utsläppsrätter.
Delar av miljörapporten har dock väckt oro och debatt bland flygbolag som är Svenskt Flygs medlemmar. I rapporten talas bland annat om att ekonomiska styrmedel kommer att fördyra flygresandet, vilket i inrikestrafiken kommer att gynna tåget på korta och medelstora sträckor, vilket i sin tur är bra för miljön.
– Man får ha förståelse att mindre aktörer med små marginaler som verkar på framför allt inrikesmarknaden och konkurrerar med tåget får man ha förståelse för att de reagerar, säger Svenskts Flygs ordförande Lena Micko.
I rapporten konstateras att teknikförbättringar och ett gemensamt europeiskt luftrum på sikt kan minska de klimatpåverkande utsläppen. Forskning på alternativa bränslen som vätgas och biobränslen är dock ingen lösning för flygets miljöproblem.
– Glöm det. Utsläppens effekter på hög höjd kvarstår och rent av ökar om man använder vätgas. Dessutom kommer konkurrensen om alternativa bränslen att vara stor. Det är bättre att använda biobränslen till att minska utsläppen inom de sektorer där de gör bäst nytta, sade Lars B Johansson.
Både miljökommittén och Svenskt Flyg menar att det är viktigt att flygets resenärer erbjuds möjligheter till klimatkompensation när de flyger, trots att detta i debatten ibland avfärdas som ”avlatsbrev”.
– Det är inte avlatsbrev. Atmosfären struntar i var minskningar sker, bara det sker. Däremot är det viktigt att klimatneutraliseringen står under tredjeparts kontroll och att projekten spar energi. Det är också viktigt att enas om en gemensam beräkningsmodell när det gäller klimatkompensation, annars riskerar det att vändas mot flyget, sade professor Johansson.
Läs hela rapporten på www.flygtorget.se/miljorapport.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024