Annons:

Flygbolagen måste ersätta vid tekniska problem

Tekniska problem räcker inte längre för att flygbolagen ska slippa ersätta passagerare för förseningar, efter en EU-dom.

EU-domstolen har beslutat att tekniska problem inte räknas till extraordinära omständigheter, skriver DI. Flygbolag måste ersätta passagerare som inte informerats i rimlig tid om att en flygning ska ställas in. Men om orsaken bakom den inställda flygningen kan anses vara extraordinära omständigheter behöver flygbolagen inte betala ut någon ersättning.
Tidigare har flera flygbolag hävdat att tekniska problem ska räknas som sådana omständigheter. Men efter ett EU-domslut står det nu klart att tekniska problem inte ska anses vara extraordinärt.
”Tekniska problem som uppdagas vid underhåll av flygplanen eller som beror på brister i detta underhåll kan följaktligen inte i sig anses utgöra extraordinära omständigheter”, skriver domstolen i ett pressmeddelande om domen.
Domstolen utesluter dock inte att det kan finnas tekniska problem som kan anses vara just extraordinära omständigheter. Exempel på detta som nämns är om tillverkaren visar på fabrikationsfel eller om ”flygplanen skadats till följd av sabotage eller terrorism”.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024