Annons:

6 nya miljarder ska rädda SAS

SAS-koncernen genomför en nyemission på 6 miljarder kronor för att ha råd att genomföra det nya strategi- och besparingsprogrammet Core SAS. Svenska staten pytsar in 1,3 miljarder i flygkoncernen – samtidigt som regeringen gör allt för att privatisera andra statliga bolag.

Beskedet om nyemissionen kom samtidigt som SAS koncernchef Mats Jansson presenterade det sämsta årsresultatet i företagets historia, –6,3 miljarder kronor (636).
– Det är en hiskelig förlust, men vi befinner oss i en djup ekonomisk kris som vi aldrig tidigare upplevt. Det råder hjärtstillestånd i näringslivet, där många företag drabbas och vi är ett av dem.
5 av de 6 miljarderna är kopplade till löpande förluster och avskrivningar för sorgebarnet Spanair, som i slutet på januari övertogs av katalanska huvudägare. Enligt SAS är Spanair nu ett avslutat kapitel.
Den nordiska flygverksamheten gjorde en förlust på –395 miljoner kronor förra året (1 234). Det är enligt Mats Jansson en i grunden sund och stark verksamhet som SAS ska forma sin framtid runt.
– Vi har en frisk kärna och lyckas tjäna pengar på shorthaulverksamhet. Där har vi ett bra track record, något bolag som Lufthansa, KLM och British Airways inte har. De tjänar sina pengar på interkonttrafiken.
Men en lång rad bolag inom SAS ska säljas: Förutom Air Baltic som såldes i januari står Estonian Air, minoritetsägandet i BMI, Air Greenland, Skyways, SGS International och vissa
fraktenheter på avyttringslistan.
Strategiprogrammet Core SAS ska minska SAS kostnadsmassa med 4 miljarder kronor. Besparingar på 1 miljard är redan sjösatta/genomförda genom det tidigare sparprogrammet S11. Ytterligare 1,3 miljarder på årsbasis sparas in tack vare de fackliga överenskommelser SAS slutit med sina 39 fackföreningar. Resterande 2,7 miljarder ska uppnås genom en kraftigt bantad och mer effektiv organisation.
3 000 anställda som finns inom kärnverksamheten blir av med sina jobb. De självständiga landbolagen i Norge, Sverige och Danmark slopas och linjenätet kapas rejält. SAS ska lägga mer fokus på affärsreselinjer och därför kommer ett 40-tal privatreselinjer att försvinna och ytterligare 14 plan att ställas på marken (se nyhetsartikeln på sid 12).
Denna dramatiska omställning kräver ytterligare kapital och såväl de tre skandinaviska staterna som Wallenbergsfären har gett sitt stöd till sparplanen. Efter en extra bolagsstämma den 13 mars sker nyemissionen under perioden 23 mars–6 april. Den kommer att minska nettoskulden med 25 procent och öka det egna kapitalet till 17 miljarder.
Trots sparprogrammet gjorde stockholmbörsen tummen ner och SAS aktiekurs rasade dagen efter med 16 procent. Investerarna bedömer att en försäljning till i första hand Lufthansa är avlägsen.
Mats Jansson valde som vanligt att inte kommentera spekulationerna runt Lufthansa.
– Vi går inte och drömmer om ”the big deal”. Vi fokuserar till 100 procent på att genomföra Core SAS. Det är inget självändamål att vara ett självständigt bolag, men oavsett om vi förblir det eller blir partner till ett annat bolag måste vi vara i form.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024