Annons:

FLYGBOLAGEN SOM TROTSAR KRISEN

Turkish Airlines, Norwegian, EasyJet och MCA Airlines. Några få går mot strömmen och satsar på mer utrikestrafik från Sverige trots flygkrisen. Travel News har kartlagt de satsande flygbolagen.

Utrikesflyget, som växte kraftigt under högkonjunkturen, har inte lyckats hålla emot finanskris och lågkonjunktur. SAS har exempelvis lagt ner Peking, Bangkok och Hamburg från Stockholm. Delta Air Lines Stockholmslinje till Atlanta försvann efter endast ett år och Malaysian lägger ner sin New York-rutt.
Turkish Airlines satsar däremot stort i alla skandinaviska länder. Fler avgångar, och i Sverige även helt nya linjer. I juni öppnades Istanbullinjen från Göteborg tre gånger i veckan. En mycket efterlängtad etablering för Göteborg Landvetters flygplats vars linjenät utrikes decimerades kraftigt när Sterling gick i konkurs. Det blir flygbolagets 119:e destination utanför Turkiet.
Sedan i juli har Stockholm–Istanbul-rutten ökat från 9 till 14 avgångar i veckan. I oktober öppnas åretruntlinjen Stockholm–Antalya på turkiska sydkusten.
– Intresset har varit överväldigande, inte minst från golfmarknaden. Golfdestinationen Belek har tagit svenskarna med storm. Vår produkt är överlägsen charterns, exempelvis har våra Boeing 737-800 157 säten i stället för 189, säger Gisle Dueland, marknadschef på Turkish Airlines Stockholmskontor.
De flesta Sverigeresenärerna använder Istanbul som transferhub till Mellanöstern, Asien och Afrika. Thailand är den största destinationen från Sverige. 
Traditionellt har många muslimska familjer i Sverige har använt sig av bolaget för resor till hemlandet, Turkiet, Libanon och Iran. Nu arbetar flygbolaget aktivt för att nå nya målgrupper i Skandinavien.
– Medlemskapet i Star Alliance förra året har öppnat dörrar till deras nätverk och kunder. Precis som förra lågkonjunkturen expanderar vi i nedgångstider och har till exempel utökat frekvenserna till Kina och Indien, säger Gisle Dueland.
MCA Airlines, som startades i vintras, expanderar också i Stockholm, Göteborg och Malmö. Destinationerna från Sverige är i dagsläget sex: Erbil och as-Sulaymaniyah i norra Irak, Beirut, Aten, Thessaloniki och Larnaca på Cypern. På Landvetter har City Airline återupptagit sin Helsingforslinje och satsar även på Nice. B & H Airlines (Sarajevo) och Croatia Airlines (Zagreb) är också nya på flygplatsen.
På StockholmArlanda står EasyJet för den största ökningen med linjerna till Milano och Genève som öppnades förra hösten. Air Berlin har utökat till Berlin och flyger även till Hannover. Estonian Air flyger mer till Tallinn.
– Men samtidigt har andra bolag minskat trafiken till Tallin så totalvolymen är ändå mindre i år än förra året, konstaterar Lennart Bergbom på Arlanda Flygmarknad.
De fem Sydeuropalinjerna som Norwegian snappade upp efter Sterlings konkurs gör att deras utrikesavgångar har blivit fler och Fly Niki har ökat antal avgångar till Wien.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024