Sådana affärer lär dock dröja, eftersom det fortfarande inte är tillåtet för utländska flygbolag att vara majoritetsägare i amerikanska bolag. I stället är det fokus på att verkligen ro affären i hamn. Internationella branschbedömare har inte glömt att BA:s tidigare uppköpsförsök med större flygbolag gått i stöpet. Samtalen med KLM rasade eftersom BA snarare var intresserade av ett uppköp än ett partnerskap, och i stället fann KLM sin partner i Air France. Även förhandlingar med Swiss gick i stöpet.
Analytiker har med viss försiktighet välkomnat affären. Det finns dock oro för att den komplicerade organisationsstrukturen med tre styrelser ska försvåra vd Willie Walshs jobb att förändra arbetsprocesser inom flygbolagen, som båda har starka och strejkbenägna fackföreningar. Sammanslagningen ska ge besparingar på 400 miljoner euro, vilket redan fått det brittiska kabinfacket att kräva löften att undvika uppsägningar. Det spanska kabinfacket reagerade positivt, men krävde också garantier om jobbsäkerhet. Spanska pilotfacket beskrev affären som ”mycket positiv” enligt Financial Times.
För Norden får affären inga direkta konsekvenser.
– Men tillsammans får den nya koncernen ett fantastiskt nätverk till Syd- och Nordamerika. Genom vår storlek kommer vi att få bättre konkurrenskraft och kunna investera i våra produkter, säger BA:s Nordenchef Peter Rasmussen.