Annons:

BA och Iberias sammanslagning oroar fack och konkurrenter

Richard Branson oroas över dominansen på USA-linjerna. Brittiska fackförbund kräver stopp för uppsägningar. Ryanair skickar cyniska gratulationer och försiktig optimism märks hos spanjorerna.Det är några av reaktionerna på den planerade sammanslagningen mellan British Airways och spans-ka Iberia.Affären gör BA och Iberia till världens tredje största flygkoncern beräknat i omsättning, efter Lufthansa och Air France KLM. British Airways äger 55 procent, Iberia resten. Men knappt hade bläcket torkat förrän BA:s ledning uttalade sig om nya potentiella uppköpskandidater för framtiden.

– Vi har alltid haft viljan att göra något som har möjlighet att växa kraftigt över tid, det kan vara American, sade Keith Williams, British Airways finansdirektör som blir vd för det nya gemensamma holdingbolaget som ska heta Top Co, till Financial Times.
Sådana affärer lär dock dröja, eftersom det fortfarande inte är tillåtet för utländska flygbolag att vara majoritetsägare i amerikanska bolag. I stället är det fokus på att verkligen ro affären i hamn. Internationella branschbedömare har inte glömt att BA:s tidigare uppköpsförsök med större flygbolag gått i stöpet. Samtalen med KLM rasade eftersom BA snarare var intresserade av ett uppköp än ett partnerskap, och i stället fann KLM sin partner i Air France. Även förhandlingar med Swiss gick i stöpet.
Analytiker har med viss försiktighet välkomnat affären. Det finns dock oro för att den komplicerade organisationsstrukturen med tre styrelser ska försvåra vd Willie Walshs jobb att förändra arbetsprocesser inom flygbolagen, som båda har starka och strejkbenägna fackföreningar. Sammanslagningen ska ge besparingar på 400 miljoner euro, vilket redan fått det brittiska kabinfacket att kräva löften att undvika uppsägningar. Det spanska kabinfacket reagerade positivt, men krävde också garantier om jobbsäkerhet. Spanska pilotfacket beskrev affären som ”mycket positiv” enligt Financial Times.
För Norden får affären inga direkta konsekvenser.
– Men tillsammans får den nya koncernen ett fantastiskt nätverk till Syd- och Nordamerika. Genom vår storlek kommer vi att få bättre konkurrenskraft och kunna investera i våra produkter, säger BA:s Nordenchef Peter Rasmussen.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024