Annons:

Resenärer har rätt att få pengar tillbaka vid inställt flyg

Det florerar uppgifter om att vissa flygbolag vägrar att ge pengarna tillbaka till sina resenärer för inställda flyg eller inte ger den assistans och service som lagen kräver. Enligt Konsumentverket är dock lagen klar: Oavsett orsak ska flygbolaget erbjuda ombokning eller återbetalning.

Enligt Konsumentverket hemsida ska flygbolaget erbjuda resenären:
• att kostnaden för hela den del av biljetten som inte kunnat utnyttjas betalas tillbaka
• att resan bokas om så framkomsten blir så snart som möjligt eller
• att resan bokas om till ett annat tillfälle som passar dig
Resenären har också alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning.
– Flygbolaget får inte bestämma vilket av alternativen som resenären ska välja. Valet är enligt lag helt upp till resenären själv, säger Svenska Resebyråföreningens vd Tomas G Olsson till Travel News systertidning Vagabond.
Flygbolaget ska även erbjuda de strandsatta resenärerna mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Varar förseningen en eller flera nätter är flygbolaget skyldigt att bekosta övernattning på hotell samt transport mellan hotellet och flygplatsen.
– Om man ska resa hem och bor någon annanstans än på flygets slutdestination är det dock inte självklart att man får ersättning för resan till hemmet, säger Tomas G Olsson.
Enligt uppgifter till Travel News har exempelvis Finnair och Air France gett besked till resenärer och resebyråer att resenärerna inte kan få pengarna tillbaka för sina inställda flyg. Det gäller även att dessa flygbolag gör njugga bedömningar för service och assistans för strandsatta resenärer utomlands som är på väg hem.
Men till Vagabond ger flygbolagen beskedet att resenärerna kan välja mellan ombokning och återbetalning.
_ Alla våra resenärer får ombokning eller återbetalning. Man får själv välja vilket man vill ha, säger Kamilla Rönnqvist på Finnair.
– Alla passagerare på inställda flyg blir ombokade eller återbetalda, säger Air France KLM:s presstjänst.
Även hotellen påverkas eftersom tilltänkta hotellgäster inte kan flyga till sin besöksdestination. På Radisson SAS Royal Viking var det mer än fullbokat på fredagen och hotellet försökte på alla sätt hjälpa sina gäster som inte kunde flyga hem.
– Självklart får alla som bokat rum i helgen men som inte kan flyga in boka av utan kostnad eller få pengarna tillbaka om de betalat i förskott, säger Pia Djupmark, Sverigeansvarig för Radisson SAS.
SRF har sammanställt vad som gäller för resenärer, både inom och utanför EU. Läs vidare på: http://www.srf-org.se/viewNews.asp?NewsID=305&UID={DDKP4ECB-0CEA-4692-9890-1FB76GF40D29}

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024