– Det beror på hur man räknar, säger SAS till Flygtorget.
Enligt siffror från norska luftfartsmyndigheterna är Norwegian uppe i 38 procent av de norska inrikesflygningarna medan SAS ligger på 47 procent. Det är en stark ökning av Norwegian med tanke på att SAS, när de köpte Braathens, 2001 nådde 95 procent av samma marknad.
Nu tror vissa aktieanalytiker att Norwegian ska gå om SAS redan i vinter. Som en av anledningarna anges att Norwegian kommer att kunna öka passagerarkapaciteten efter det pågående arbetet med att införa upp till 40 nya 737-800.
Men SAS anser att resonemanget är felaktigt.
– I västra Norge håller vi just nu på att anpassa produkten och flytta över trafiken från våra egna Fokker 50 till Widerøes Dash-maskiner. Precis som vi redan gjort i Nordnorge. I siffrorna ser det då ut som att vår marknad minskar men eftersom vi räknar oss som en koncern där Widerøe ingår, innebär det att vi fortfarande har drygt 60 procent av inrikesmarknaden i Norge, säger Sture Stölen, ansvarig för investor relations på SAS, till Flygtorget.