Norwegian vägrades tidigare ett så kallat AOC-certifikat som krävs för att kunna flytta flygplan, personal och rutter mellan de skandinaviska länderna. SAS skulle ha fortsatt ensamrätt.
De skandinaviska luftfartsmyndigheternas gemensamma tillsynskontor, Skandinavisk tillsynskontor, skrotas och uppgifterna fördelas på de tre länderna, skriver Finansavisen enligt Travel News Norge. I och med detta kommer Norwegian att få större rättigheter utan ett AOC-certifikat som gäller för hela Skandinavien.
– Skandinavisk tillsynskontor avvecklas från 1 januari 2011, säger norska Luftfartstilsynets operative direktör Einar Skjølberg.
De skandinaviska luftfartsmyndigheternas gemensamma tillsynskontor, Skandinavisk tillsynskontor, skrotas och uppgifterna fördelas på de tre länderna, skriver Finansavisen enligt Travel News Norge. I och med detta kommer Norwegian att få större rättigheter utan ett AOC-certifikat som gäller för hela Skandinavien.
– Skandinavisk tillsynskontor avvecklas från 1 januari 2011, säger norska Luftfartstilsynets operative direktör Einar Skjølberg.