Annons:

Easyjet betalar för sitt varumärke – och ny ordförande

Stelios Haji-Ioannou avgår som ordförande och ska få del av intäkterna i royalty för att Easyjet ska få behålla sitt varumärke.

Easyjet kommer att betala sin grundare Sir Stelios Haji-Ioannou en årlig royalty om 0,25 procent av sina intäkter under de kommande 50 åren för att få lov att använda Easy-varumärket. I gengäld avsäger sig Stelios rätten att utse sig själv till ordförande och hans Easygroup ger upp rätten att utse styrelseledamöter, skriver Travelmole.
 
Betalningarna blir maximalt 3,9 miljoner pund respektive 4,95 miljoner pund under det första och andra året.
 
Flygbolagets grundare har kritiserat bolagets tillväxtstrategi och har hävdat att den stridit mot sitt varumärkesavtal. Avtalet stipulerade att intäkterna från Easyjets ickekärnverksamhet inte fick överstiga 25 procent av de totala intäkterna. Stelios menade att intäkter från bagageavgifter inte ingick i kärnverksamheten. Det nya avtalet har inga sådana spärrar.
 
Stelios är Easyjets största aktieägare, med en ägarandel på 38 procent.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024