Annons:

ARN: Flygbolag ska betala för askmoln

Allmänna reklamationsnämnden anser att passagerare som drabbats av askmolnskrisen ska få ersättning av flygbolagen i tre av fyra fall.  

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har prövat fyra askmolnsfall som utsetts till typfall. Dessa utslag ska ligga till grund för de 390 andra ersättningskrav som lämnats in, skriver TT.

– Vi har slagit fast vissa principer, vilken lagstiftning som ska tillämpas och vilka paragrafer i paketreselagen som är tillämpliga. Nu ska vi avgöra resten av ärendena med ledning av de första besluten, säger Sten Larsson, chef för reseavdelningen på ARN.
Exempelvis rekommenderar nämnden att en 70-årig kvinna från Stockholm får drygt 2 000 kronor av KLM. Hon och maken reste till Nice i april, men fastnade i Amsterdam på vägen hem eftersom flyget till Stockholm var inställt. De bokades om och fick bo två nätter på hotell, varav KLM betalade för en natt. Nämnden anser att kvinnan ska få ersättning för hela hotellkostnaden, samt för mat, taxi och telefonsamtal.
Yrkandet från en man i Göteborgsområdet som ville ha drygt 7 000 kronor avslås däremot. Han ville ha ersättning för kostnader för hotell och resa under en bussresa hem från Istanbul i april. Arrangören har pekat på att mannen fått ersättning för outnyttjade flygbiljetter samt för hotell och mat i fyra dagar. Mannen och arrangören har avtalat om att mannen själv skulle hitta och bekosta en bussresa hem, trots att arrangören inte rekommenderade det.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024