I en debattartikel i DI skriver John Dueholm att SAS har tröttnat på LFV. Orsaken är de senaste veckornas förseningar och inställda avgångar, som orsakats av personalbrist hos LFV.
I torsdags meddelade LFV att flygresenärer i Sverige får bereda sig på förseningar i upp till tre timmar.
”Nu får det vara nog! Vi är helt beroende av en fungerande trafikledning och när framför allt våra kunder blir tagna som gisslan måste vi säga ifrån.”
”Nu får det vara nog! Vi är helt beroende av en fungerande trafikledning och när framför allt våra kunder blir tagna som gisslan måste vi säga ifrån.”
Dueholm skriver att LFV inte bara tar flygbolagets passagerare gisslan, de är också dyrast i Norden:
”Tyvärr har LFV dessutom aviserat prishöjningar på 7–11 procent för 2011. Det är för oss fullständigt obegripligt att den sortens prishöjningar kan accepteras av ansvariga myndigheter och från politiskt håll. Statliga avgifter är de enda kostnader hos oss som går åt fel håll.”
”Regeringen bör i sin egenskap av ägare till LFV säkerställa att vi kan lita på att Sverige har ett pålitligt och stabilt system för flygtrafikledning, som inte drabbas av momentana störningar. Man bör också säkra att nödvändiga effektiviseringar genomförs, så att Sverige inte sticker ut som det i särklass dyraste landet i Norden vad gäller infrastruktur i luften”, skriver han.
”Tyvärr har LFV dessutom aviserat prishöjningar på 7–11 procent för 2011. Det är för oss fullständigt obegripligt att den sortens prishöjningar kan accepteras av ansvariga myndigheter och från politiskt håll. Statliga avgifter är de enda kostnader hos oss som går åt fel håll.”
”Regeringen bör i sin egenskap av ägare till LFV säkerställa att vi kan lita på att Sverige har ett pålitligt och stabilt system för flygtrafikledning, som inte drabbas av momentana störningar. Man bör också säkra att nödvändiga effektiviseringar genomförs, så att Sverige inte sticker ut som det i särklass dyraste landet i Norden vad gäller infrastruktur i luften”, skriver han.