Annons:

Flygbolag fälls av ARN

I tre av de fyra principfall som Allmänna reklamationsnämnden prövat efter askmolns-krisen har resenären fått rätt mot flygbolag och researrangörer. Nu väntar ytterligare 304 ärenden.

– Vi har valt ut fyra ärenden som är relativt representativa för ett stort antal anmälningar. Nämnden har bland annat kommit fram till att resenärer har rätt till skadestånd för till exempel mat och hotell vid senarelagda flygningar, säger Stefan Larsson, ansvarig för reseavdelningen på ARN.
De flesta mål rör flygbolag och här finns exempelvis SAS, Norwegian, Air France,  Thai Airways och Lufthansa representerade. Men även aktörer som Ticket, Langley Travel och Kullenberg Golf finns med.
Många ärenden gäller flygningar med europeiska flygbolag inom Europa, där flygbolagen ibland hävdar att de inte är skyldiga att ge hjälp eller kompensation enligt EG-förordningen 261-2004 eftersom de påstår att lagstiftaren inte har haft oväntade naturfenomen i tanken när lagen skrevs.
Ett ärende rör ett äldre par som skulle åka från Nice till Stockholm, via Amsterdam. Sista delen av flygresan ställdes in på grund av askmolnet och paret blev ombokade till en flight två dagar senare och tog därför in på hotell två nätter.
I sitt avgörande skriver nämnden att lagstiftaren har gjort ett aktivt val när man har låtit bli att skriva att det ska vara något undantag för extraordinära omständigheter. Därför finns inget som stöder KLM:s uppfattning och nämnden anser att flygbolaget ska ersätta de kostnader resenären har haft för hotell, mat, taxi och telefonsamtal med anledning av den inställda flygningen.
Ett annat principfall rör Turkish Airlines, som hävdade att de inte var ersättningsskyldiga på grund av att de har operativ licens utanför EU.  Eftersom förordning 261-2004 inte är tillämplig när flygbolag från länder utanför EU flyger till land inom EU har nämnden gjort en ren kontraktsrättslig bedömning i ärendet.
Eftersom det handlar om ett avtalsbrott ska flygbolaget stå för de kostnader resenären har haft på grund av den uteblivna transporten.
När det gäller arrangörer finns det två principfall, rörande Team Escape Scandinavia och  Perfekt Syn Hälsoresor. I det sistnämnda ville resenärerna ha ersättning för hotell och mat under tiden tills de fick en resa hem i stället för den inställda.
– Paketreselagen säger att om en väsentlig del av en paketresa uteblir så ska arrangören anordna hemtransport på likvärdiga villkor. Därför har nämnden beslutat att Pefekt Syn Hälsoresor ska kompensera resenärerna för kostnaderna, säger Stefan Larsson.
När det gäller Team Escape Scandinavia fick resenären ersättning för outnyttjade flygbiljetter, hotell och mat. Resenären ville även ha ersättning för hemresa med buss samt hotell och mat under vägen hem. Detta avslog ARN med hänvisning till att parterna träffat en överenskommelse om att resenären skulle betala och att detta avtal ansågs bindande.

Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024