Annons:

Sverigeflygs kritik mot LFV:

”Myndigheters agerande riskerar flygnäringen”

Sverigeflyg hade kunnat flyga enligt tidtabell under askmolnet från Grimsvötn om det inte varit för dålig uppdaterad väderinformation från Luftfartsverket, hävdar representanter för flygbolaget.

Till följd av askmolnet från vulkanen Grimsvötn drabbades Sverigeflyg av inställda flighter och vissa förseningar. Flygbolaget hävdar nu att detta till stor del kunde ha undvikits om informationen från LFV varit snabbare.

”Flygtorn och vädertjänster har under de här dagarna uppdaterat informationen för långsamt, vilket gjort att man inte gett startbesked trots att förutsättningarna varit tillåtande. Detta hade kunnat undvikas genom att helt enkelt stänga ner informationskällor som inte är gällande”, säger flygbolaget i ett pressmeddelande.

I år delades askmolnet in i tre olika zoner, blå, grå och röd. Föregående års flygningar kom igång efter åtta dagar då flygbranschen fick direktiv om hur man kunde flyga i blå zon. Den grå zonen var ny för i år, vilket flygbolag, flygplanstillverkare och motortillverkare skulle agera på mitt under rådande askmoln. Den tid det tog att införskaffa nödvändiga tillstånd hade man kunnat tillbringa i luften, menar Sverigeflyg.

”Vi har med andra ord återigen anledning att ifrågasätta myndigheternas agerande och förberedelse samt på vilket sätt de ännu en gång riskerar flygnäringen och i synnerhet våra kunders situation. Rätt förberett hade Sverigeflygs kunder inte behövt bli drabbade av askmolnet från Grimsvötn”, fortsätter Sverigeflyg i pressmeddelandet.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024