Annons:

SAS Go ochPlus får tummen upp av resebyråer

Resebyråerna är positiva till SAS nya giv – att ta bort businessklass inom Europa. Det skriver Travel News i sitt senaste nummer.

 

– Förändringen ligger i linje med hur marknaden i Norden förändrats. Man åker inte längre så mycket business inom Europa och den här nyheten gör det enklare för kunderna och kommer förmodligen innebära en konkurrensfördel för SAS, säger Christer Nordlund, vd för HRG Nordic och ordförande i Svenska Resebyråföreningen.
Tidigare har SAS erbjudit en klass på inrikes, två inom Skandinavien och två eller tre inom Europa. Med en varierande flexibilitet inom de olika klasserna har sammanlagt tolv olika alternativ erbjudits. Inom Europa kommer från den 9 juni bara två klasser att finnas, SAS Go och SAS Plus. 
– Om man tittar på vårt tidigare erbjudande med självrannsakan har vi skapat en onödigt komplicerad produkt under årens lopp. Den nya produkten är enklare och i linje med de önskemål som kunder, travel managers och resebyråer framfört, konstaterar Philip Wågnert, chef för produktutveckling på SAS.  
I stället för att utgå från resenärens syfte med resan, om det är affärs- eller privatresa, har SAS utgått från hur frekventa resenärerna är. De som reser mer än fem gånger per år räknas in i the Travel Class, med 1,1 miljoner resenärer i Sverige och 50-70 procent av resenärerna inom Skandinavien.  
– När business kom var det mer fokus på komfort och lyx, men dagens frekventa resenärer vill utnyttja tiden när de reser. Punktlighet, kort flygtid, flygningar från rätt flygplats och bra tidtabell är viktiga faktorer. Efter detta kommer pris, som är en annan viktig parameter, säger Philip Wågnert.
Den som väljer SAS Plus får – förutom basen i SAS Go med punktlighet, tidtabell, nätverk, ett gratis bagage, te/kaffe och eurobonus – flexibla biljetter, återbetalningsmöjligheter, ytterligare bonus, ytterligare bagage, fast track och lounger.         
Vad är största skillnaden mellan businessklass och SAS Plus?
– På marken erbjuder SAS Plus samma sak som det man fick i businessklass, som fast track och lounger. Ombord har vi till exempel tagit bort det tidigare mellansätet som fanns i business, men i SAS Plus har du större möjlighet att välja vad du vill äta från vårt nya kafékoncept, säger Philip Wågnert.

Och prismässigt?
– Av konkurrensskäl vill vi inte gå ut med prisinformation, eftersom konkurrenterna då skulle få för lång tid på sig att anpassa sig. Men vi lovar att det blir attraktiva priser.

Gamle SAS-chefen positiv

Den legendariske SAS-chefen Jan Carlzon hyllar SAS nya satsning på slopad businessklass och jämför den med när SAS för drygt 30 år sedan tog bort first class och i stället införde euroclass. Anledningen var att det inte var så många som reste med first class längre.
– Det SAS nu gör är en mycket viktigare sak än de själva kanske anar. Det här kan bli otroligt bra för SAS, säger Jan Carlzon till Svenska Dagbladet.
SAS valde att återinföra businessklass i slutet av 1990-talet, efter att SAS bildat flygalliansen Star Alliance och införde samma typ av businessklass som övriga alliansbolagen.
– De gjorde fel när de återinförde businessklass men det är helt rätt när de nu ändrar igen. I praktiken är SAS tillbaka där vi var med SAS plus som en motsvarighet till euroclass, säger Jan Carlzon.
Philip Wågnert, chef för produktutveckling på SAS, håller med om att dagens beslut liknar införandet av euroclass, då SAS båda gångerna anpassat sig efter vad kunderna efterfrågar.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024