Annons:

SAS och Lufthansa går skilda vägar

SAS och Lufthansa går skilda vägar. Det 18 år gamla joint venture-samarbetet på linjerna mellan Skandinavien och Lufthansa avslutas.

Det har varit grundbulten i den mycket nära relationen mellan flygbolagen, där de samarbetat runt prissättningen och delat både intäkter och kostnader på Skandinavien–Tysklandslinjerna. Joint venture-avtalet har haft EU:s godkännande. Skilsmässan mellan flygbolagen sker dock på bolagens initiativ från den 1 juni.
– Marknaden ser annorlunda ut och vi har vuxit ifrån varandra.  Men vi är fortfarande ”förlovade” och kommer att fortsätta vårt omfattande codesharesamarbete, säger SAS presschef Elisabeth Manzi.
En av de bidragande orsakerna anges av SAS vara Lufthansas beslut att flytta en stor del av sin Europatrafik till dotterbolaget Germanwings. Men även på global nivå har förutsättningarna för kommersiella samarbeten förändrats, sedan Lufthansa ingått samarbete över Nordatlanten med United och Air Canada och när United köpte Continental. Samtidigt har SAS upprättat samarbete med Singapore Airlines.
– Men för kunderna blir det ingen skillnad. Linjesamarbetet mellan SAS och Lufthansa, och då inte minst på långdistanstrafiken, fortsätter precis som vanligt, säger Elisabeth Manzi.
Nyheten om det avslutade joint venture-avtalet kom i början på maj, en månad efter att SAS meddelat sina resebyråpartners och affärskunder att Lufthansa, Air Canada och Continental lämnar SAS agentprogram. Framöver kommer SAS bara att kunna erbjuda kundavtal med sig själva, Singapore Airlines och Wideroe.
För SAS del blir det ingen större skillnad enligt Håkan Olsson, ansvarig för SAS agent- och företagsprogram.
– Större skillnad blir det för Lufthansa, vars företagsförsäljning till stor del skett inom ramen för SAS. Nu måste de göra nya företagsavtal. Även för kunderna blir det trassligare med flera avtalspartner för att täcka in behoven, säger han.
Lufthansas europeiske kommunikationschef Martin Riecken kommenterar det avslutade agentprogrammet.
– Vi fortsätter med vår egen representation inom Skandinavien, som vi gör i många liknande länder. Det här innebär en möjlighet för större synlighet för Lufthansa.
Enligt Standby.dk försvinner cirka hälften av Lufthansas intäkter i Danmark när agentsamarbetet upphör. Håkan Olsson menar att risken att SAS förlorar försäljningsintäkter är relativt liten.
– De flesta kunder i Skandinavien väljer ändå SAS om vi har direktlinjer i stället för att flyga till exempel via Frankfurt med Lufthansa.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024